חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

מאמרים

מגדל המים – מבטים חדשים

  • 31.12.2017
  • |
  • רוברט אונגר
  • |
31.12.2017
מתוך “אתרים” – גיליון מס’ 49

מגדלי המים, הנטועים במרכזם של יישובים כפריים ועירוניים, בישראל הם מהסמלים הבולטים של ההתיישבות ובניין הארץ. עם יישומן של טכנולוגיות חדשות לאספקת מים, הוצאו מגדלים רבים משימוש וכעת עומדים רבים כזכר מתפורר.

במהלך הקיץ האחרון הוזמנו אדריכלים צעירים וסטודנטים בתחום האדריכלות, העיצוב והשימור לקחת חלק בתחרות “מגדל המים – מבטים חדשים”. התחרות החלה בעקבות זכייה של רוברט אונגר, סטודנט מבצלאל, בתחרות סטודנטים בינלאומית מטעם אוניברסיטת ברקלי, בתחום שימור מורשת. המחלקה לארכיטקטורה בבצלאל, בהובלתו של אדר’ שמואל גרואג, מרכז תחום השימור במחלקה, אימצו מיד את הפרויקט. התלהבות נרשמה גם באיקומוס ישראל ובהנהלת המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, ובעיקר אצל תמר טוכלר, מנהלת מחוז תל אביב וקשרים בינלאומיים, אשר נרתמה לפרויקט והפכה אותו מיוזמה סטודנטיאלית לפרויקט ברמה ארצית עם תהודה רחבה וסיוע מגורמים ציבוריים ופרטיים.

כל משתתף התבקש לבחור מגדל מים, לתעד אותו, ללמוד את סביבתו ,לזהות צורך קהילתי ביישוב בו ממוקם, ולהציע רעיון ופתרון בדמות תכנון פונקציה חדשה למגדל, אשר תנסה להחזיר את ההוד וההדר הצנועים שהקרינו מגדלים אלה בימי בנייתם לאורך המאה ה- 20, ולהבטיח את השמשתם המחודשת לטובת הקהילה, כמוקדי מפגש ותרבות.
 
 
גן ציבורי ומקומות ישיבה מוצלים בגבעת שמואל (הדמיה: ניצן ברטוב וריטה ז'לזניאקוב)

גן ציבורי ומקומות ישיבה מוצלים בגבעת שמואל (הדמיה: ניצן ברטוב וריטה ז’לזניאקוב)

 
צוות שופטים ברשותו של פרופ’ מרדכי עומר, מנכ”ל ואוצר ראשי במוזיאון תל אביב, כלל את פרופ’ ג’ורג’יו ג’יאנגיאן, מומחה לשימור ושחזור אדריכלי, אוניברסיטת IUAV ונציה, אדר’ ברכה חיוטין, “חיוטין אדריכלים”, תמר טוכלר, נציגת המועצה לשימור אתרים, ואדר’ ערן מורדוכוביץ’, אדריכל ומתכנן ערים. השופטים בחרו שלוש עבודות זוכות בשתי קטגוריות – סטודנטים ואדריכלים. משקל משמעותי ניתן בשיפוט על תיעוד המבנים על פי פורמט קבוע שניתן למתמודדים, ומסיבה זו ניתנו שתי תעודות הוקרה ליוצרי תיקי התיעוד הטובים ביותר. התוצאה היא אוסף של 40 תיקי תיעוד המכילים מידע ארכיוני ועדכני על ההיסטוריה של המבנים וסביבתם.

הזוכים במקומות הראשונים הם יוסי שושן ורועי פביאן על הצעתם למרכז מוסיקה במגדל המים בעג’מי, יפו (קטגוריית אדריכלים) וניצן ברטוב וריטה זלז’ניאקוב על הצעתן לגינה ציבורית וספסל בצל מגדל המים בגבעת שמואל. הצעות זוכות אחרות הן למרכז קהילה ותרבות במרכז הכרמל בחיפה, בית גידול לטבע עירוני במגדל ובריכת מים בבת ים, ספריה ציבורית בבית שאן וגוף תאורה איקוני ברחוב החשמל בתל-אביב.

תהליך החיפוש אחר חומר היסטורי אודות המגדלים בארץ הוביל ל’צלמניה’, חנות הצילום הוותיקה ברחוב אלנבי 30 בתל אביב. בארכיון זה נמצאו קרוב ל-150 צילומים משנות ה-30 ואילך ובהם מגדלי מים ממקומות שונים בארץ. לקראת הפקת תערוכה להצגת העבודות הזוכות, הוחלט לצאת למסע בעקבות הצילומים הישנים במטרה לצלם את המגדלים במצבם הנוכחי.

התערוכה נפתחה בהאנגר ההיסטורי בנמל יפו ופקדו אותה אלפים. היא זכתה לתהודה תקשורתית רחבה ואנו תקווה שסייעה להשפיע על מקבלי החלטות ברשויות המקומיות וברשויות התכנון לפעול לשימורם והחייאתם של מגדלי מים נוספים.
 
 
הצעה למרכז מוסיקה בשכונת עג'מי, יפו (הדמיה: יוסי שושן ורועי פביאן)

הצעה למרכז מוסיקה בשכונת עג’מי, יפו (הדמיה: יוסי שושן ורועי פביאן)

 
להפקת התערוכה חברו מספר גורמים פרטיים וציבוריים בהם משרד סירקין-בוכנר-קורנברג מהנדסים; קבלן השימור רובי פלד; “מרזבית מרכז”, סניף פ”ת של רשת ארצית לאספקת חומרי בניין ובנייה קלה לתליית המוצגים; רֵע – בית מלאכה לצילום, אשר אנשיו סרקו והפיקו את הצילומים מ’הצלמניה’; אא”י – ארכיון אדריכלות ישראל, אשר תרם תכנים תיעודיים נדירים; וחברת החשמל ומינהלת נמל יפו, אשר אירחה את התערוכה.

חברת החשמל ראויה לציון על פועלה בתחום השימור. החברה פעלה לשימור מגדל המים הנמצא צמוד למטה החברה ברחוב החשמל בתל אביב אשר נבנה על ידי המהנדס ארפד גוט בשנות 1925 ושוקם בשנת 1999. המגדל זכה להצעה מעניינת במסגרת התחרות תחת השם ‘פרויקט אור עליון’ אשר זכה במקום השלישי בקטגוריית הסטודנטים. המעצבים טל יהוד ורועי דרבקין בחרו להציב בראש המגדל אהיל גדול ברוח מתחם החשמל המתחדש והאופנתי, תוך קריצה לעובדה שבקומת הקרקע פועל בית תפילה של עובדי חברת החשמל.

כל הפרטים אודות התחרות, אודות מגדלי המים והתכניות הזוכות מצויים באתר האינטרנט המיוחד שהוקם במטרה להפוך למאגר המידע שיהווה מקור ראשון מסוגו על מגדלי המים ומקומם בקהילה: www.watertowers.co.il

הישארו מעודכנים

    מאמרים ועדכונים אחרונים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.