חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

אתרי מורשת

תחנת הרכבת ההיסטורית של צמח

תחנת הרכבת בצמח אשר נבנתה על ידי העות’מאנים, הינה תחנת קצה והחשובה מבין תחנות קו “רכבת העמק” המיתולוגית, (87 ק”מ בין חיפה לצמח). היה זה קטע ממסילת הרכבת החמידית ח’יג’אזית שבנו התורכים (הסולטן עבד אל חמיד השני). מבני התחנה נבנו בהדרגה החל מיוני 1905 ופעילותו הסדירה של קו הרכבת החל ב-1906.

המבנים הייחודיים לתחנת צמח: מבנה מנהל התחנה (שתי קומות),  צריף הנוסעים, מגדל מים כפול, מוסך קטרים, סובבן קטרים – Turntable, מתקני קרנטינה ומבני מכס. בתקופת המנדט הבריטי התווספו מיכל מזוט תת-קרקעי ומגדל שמן עילי.

תחנת הרכבת של צמח הייתה יעד אסטרטגי לאורך ההיסטוריה. במלחמת העולם הראשונה (25.9.1918) על ידי חטיבת הפרשים האוסטרלים (A.L.H) מספר 4.

ב-1920 הייתה התחנה יעד להתקפות בדואים שהגיעו מעבר הירדן. ב- 16.6.1946 פוצץ גשר ג’אסר אל הווא על הירמוך בכך נותק הקשר של מסילת הרכבת עם עבר הירדן וסוריה.

במרס 1948 בעת מלחמת השחרור פוצצו על ידי ישראל שלושה גשרונים קטנים של הרכבת ובכך הופסקה כמעט כליל תנועת הרכבת לכיוון תחנת צמח.

עם הפסקת הגעת הרכבת לצמח ולאורך תקופה של כ-66 שנה, שימש מתחם התחנה את צה”ל והמועצה האזורית עמק הירדן. החל משנת 2013 שוקמו ושוחזרו רוב מבני התחנה ההיסטורית על ידי מועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ותכנית מורשת במשרד ראש הממשלה, בשיתוף עם המכללה האקדמית כנרת ורכבת ישראל (מרכז המברים). במתחם הוקם ה”מרכז ללימודי ארץ ישראל”. מבני התחנה שוחזרו וחלקם משמשים קמפוס אקדמי של המחלקה ללימודי ארץ ישראל המעניקה תואר ראשון ושני. בתחנה: מרכז מבקרים ייחודי המספר את סיפורה של רכבת העמק וסיפורה של תחנת צמ, טיילת המתארת כל אחת מתחנות “רכבת העמק, קרון ארגזי ח’יג’אזי מקורי, גן זיכרון ללוחמי הפרשים האוסטרליים ובו פסל של לוחם אבוריג’יני וסוסו.

בתחנה מסבירנים בעברית, אנגלית והמחזה לילדים, ניתן לנוע בין מבני התחנה ההיסטוריים וליהנות מטיילת, מסרטון ומתערוכה המתארים את קו רכבת העמק האגדית ותחנת הרכבת של צמח. התחנה ממוקמת סמוך לשפת הכנרת, כ-1.5 ק”מ מצומת צמח על כביש 92. בתחנה מתקיימים ביקורי קבוצות ואנשים פרטיים לאורך כל השבוע.

להרשמה לחצו

צור קשר עם האתר

    שעות פעילות ושפות הדרכה

    • שפות הדרכה:
      עברית, אנגלית
    • טלפון:
    • דוא''ל:
    • הערות:

      שעות פתיחה: המתחם פתוח כל השבוע. כניסה וסיור מודרך בתיאום מראש (בתשלום).
      האתר נגיש חלקית לבעלי מוגבלויות.
      תחנת הרכבת ההיסטורית בצמח, סמוך לצומת צמח

    תחנת הרכבת ההיסטורית של צמח

    • מיקום:
    • טלפון:
    • דוא“ל:
    • שפות הדרכה:
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.