חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

קחו חלק

שימור ברמת גן - רמת מרפא

מחוז תל אביב

לאחר מאבק ארוך נדחתה תכנית הפיתוח למתחם רמת מרפא של חברת ‘אפריקה ישראל בע”מ’. מדובר במתחם היסטורי בעל חשיבות היסטורית ואדריכלית גבוהה. מבנה רמת מרפא, בתכנונו של האדריכל הרי לוריא, נבנה בשנת 1934 על גבעה בלב שכונת הגפן ברמת גן, ביוזמת הגניקולוג ד”ר ליאו אברבך, שעם עלייתו ארצה ביקש להקים את בית החולים ליולדות הראשון בארץ. כמו כן המבנה שימש לא פעם את אנשי המחתרות ואת תנועות המרי בפעילותיהם.

כתבה בנושא מתוך “גלובס”

המאבק לשימור המתחם ההיסטורי נמשך מספר שנים; תחילה בלמנו יחד עם תושבי השכונה את הריסת המבנה בצו בית משפט, ובספטמבר 2007 בית המשפט המחוזי תל אביב-יפו פסק פסיקה תקדימית חשובה, כי כל החלטה תכנונית הנוגעת למבנה מחויבת להיעשות במעמד הוועדה המחוזית. במקביל ערכנו סקר הנדסי למבנה שהעיד על מצבו הפיזי המצוין והדגיש כי לא הייתה עילה של ממש להריסתו וכי לא היווה סכנה לציבור. בהמשך פעלנו לקידום תכנית לשימור המתחם כחלק מקידום סקר האתרים ותכנית השימור לעיר. המבנה זכה להיכלל בסקר המבנים לשימור של עיריית רמת גן כמבנה בעל חשיבות שימור גבוהה וחלים עליו תנאים מגבילים במסגרת סעיפים 77 ו-78 לחוק התכנון והבנייה, שהוכרזו זה מכבר.

חברת ‘אפריקה ישראל בע”מ’ פעלה לקידום תכנית פיתוח למקום, במסגרתה הוצעו לוועדה המקומית ולוועדה המחוזית מספר חלופות תכנוניות. בין היתר בלחץ תושבי השכונה, נדחתה תכנית היזם על ידי הוועדה המקומית בעיריית רמת גן, בטענה כי הנושא צריך להיבחן בוועדת השימור העירונית. בהמשך הגישו היזמים תכנית ישירות לוועדה המחוזית; בתכנית זו הוצע להקים מגדל בן 28 קומות, הרוכב על המבנה לשימור, ‘בולע’ בתוכו את חלקו המזרחי ומאיים לפגוע בחלקים מקוריים שלו. תכנית זו נבחנה בועדה המחוזית על ידי בודקי התכנית ויועץ השימור שלה. כמו כן הוגשה התייחסות המועצה לשימור אתרים, שהוכנה על ידי יו”ר מחוז ת”א, אדר’ דן איתן, תמר טוכלר ונגה די סגני, ובהתייעצות עם הפורום הציבורי במחוז. הוועדה המחוזית החליטה לדחות גם כן את התכנית, עקב חשיבותו ההיסטורית והאדריכלית ומשום שסברה כי הקמת מגדל גבוה בלב שכונת מגורים אינו תוצר תכנוני ראוי.

 

מעוניין לקחת חלק?

    מאבקים ציבוריים נוספים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.