חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

תרומה לפרויקט

מוזיאון הרעות במצודת כ"ח - מורשת סיפורי קרב

בשנת 1937 נסלל כביש הצפון, על ידי שלטונות המנדט הבריטי במטרה לנסות ולשלוט על מרחב הגליל בעת המרד הערבי הגדול. לאחר מכן, בשנת 1938, נסללה גדר תיל בשם גדר הצפון ולאורך הגדר והכביש הוקמו מספר מצודות טגארט, פרי תכנונו של המהנדס הבריטי המומחה ללוחמה בטרור, סיר צ’ארלס טגארט. אחת מהן היא מצודת כ”ח (אז “נבי יושע” על שם הכפר הסמוך).

לאתר מוזיאון הרעות לחצו כאן

המצודה נבנתה במיקום אסטרטגי והיא חלשה על כל עמק החולה ועל הדרכים המובילות ליישובי הצפון היהודים המבודדים – כפר גלעדי, תל חי ומטולה. ב- 15 באפריל 1948 קיבלו הערבים לידיהם את המצודה מידי הבריטים ובכך סיכנו את יישובי אצבע הגליל שהמצודה חלְשה על הגישה אליהם. בשל כך, נעשו במלחמת העצמאות שלושה ניסיונות לכבוש את המצודה, כאשר הראשון בהם ב-16 באפריל 1948. בקרבות שהתנהלו לכיבוש המצדה, שהאחרון בהם התנהל ב-15 במאי 1948, אבדו לפלמ”ח 28 לוחמים, ועל כן המצודה קרויה על שמם (28 = כ”ח בגימטריה). מרביתם קבורים בקבר אחים למרגלות המצודה. על אחד מהחללים, דודו צ’רקסקי, כתב חיים חפר את השיר המפורסם “דודו”.

פרי חזונו של יהודה דקל ז”ל, לוחם פלמ”ח ויו”ר הוועד המנהל של המועצה לשימור אתרי מורשת במשך שנים רבות, מתכננת המועצה להקים במקום אתר מורשת שישחזר את סיפורי הקרב ויעסוק בתקופה. זאת בשיתוף פעולה עם פרויקט מורשת, סטף ורטהיימר, משפחת דקל, לוחמי הכשרת דפנה של הפלמ”ח קיבוצי הגליל ואחרים. עבודות הבנייה נמצאות בעיצומן והמועד המשוער לפתיחת המוזיאון – ינואר 2014. 

לפרטים נוספים ולתרומות למוזיאון הרעות ניתן לפנות בדוא”ל: noa.gefen@shimur.org.il

בחזרה לעמוד מחלקת תרומות לחצו כאן

 
עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.