חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

מהנעשה במכון איילון

מהנעשה במכון איילון אוגוסט 2024

פורסם: 1.9.2024

 

לכל ידידנו,
חודש אוגוסט הלוהט עבר לו, במהלך חודש אוגוסט 1925 איש ביקרו במכון איילון.
פורום פיתוח וקידום תיירות בעיריית רחובות, בהובלתו של שוקי קרומר מ”מ ראש העיר ומחזיק תיק תרבות ואזרחים ותיקים בעיריית רחובות, קיים מפגש וסיור שהדריכה תמר פורר מדריכה
אצלנו במכון איילון, שגם היא חלק מהפורום.
מחלקת חינוך של משטרת ישראל ממשכיה לקיים אצלנו סדנאות ליחידות המשטרה השונות, כולל סיור עם רני מנהל המוזיאון.
עמותת ג’סטה – עמותה שהוקמה ע”י לוחמים משוחררי צבא במטרה לשפר את איכות ורמת החיים של בני הגיל השלישי, ערכה אירוע פתיחת שנה לכלל המתנדבים והקשישים באולם בית המשלחות. התרגשנו גם מהמילים החמות שקיבלנו ביום למחרת מיובל סימן טוב מנכ”ל ומייסד העמותה: “מעטות המילים להודות על המסירות, הנתינה, הרצון מכל הלב והתחושה הטובה לכל אורך היום. היה לי ולכולם תענוג אדיר. תודה מכל הלב”
ילדי הגן האנתרופוסופי של עמותת דניאל לקידום חינוך ולדורף, עזבו אותנו לאחר 8 חודשים, אנו מאחלים להם הצלחה במבנה החדש.
רוב רובם של הסיורים החודש היו “סיורי משפחות” – משפחות רבות ניצלו את החופש של הילדים, הגיעו לסיור ושמעו את הסיפור המופלא שלנו.
המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ממשיכה ללוות ולסייע למפוני עוטף עזה והגליל ומייחלת להחזרת החטופות והחטופים במהרה
בידידות
רני אורן וצוות מכון איילון

חידת החודש

מה עשו עם שבבי המתכת
לפני העלייה מהמפעל?

א. לא עשו כלום
ב. התנקו
ג. נתנו לילדים כמשחק
ד. החזירו למכונות

תשמעו סיפור:
סיפור הנגרייה מדבריו של אברהם אשכנזי – פורסם בעלון הצופים ה’ אלול תש”ו 1.9.1946 משהו על הנגרייה: כל החברים יודעים שבזמן האחרון נתקבלה בנגריה עבודה די גדולה מהחוץ.
כלומר, נתקבלה זה נשמע פשוט מאוד, אבל אני רוצה להסביר לחברים שזה לא היה כל כך פשוט. זה היה סיכון גדול מאוד מצד הנגרים כי לא היינו בכלל בטוחים בעצמנו שנוכל לבצע עבודה כל כך מסודר,
כי למעשה, מה יש לנו בנגריה? חסרים לנו אפילו הכלים המינימליים ביותר לשני נגרים, חסר לנו שולחן נגרות אשר בלעדיו כמעט שאי אפשר לעבוד. (אינני יודע איזה נגר אחר היה מקבל על עצמו לעבוד בלי
שולחן, כי השולחן תפקידו לעזור לנגר בתפקיד, יד ימינית שלו). מבחינת המקום אין אפשרות לזוז בלי מכונות ובכלל… בתנאים אלה התחייבתי כלפי חוץ לקבל את העבודה.
חשבתי: תהייה עבודה – יהיה צעד ראשון לפתוח הנגרייה. העבודה התנהלה בסדר מבחינת ההתחייבות כלפי חוץ. גמרנו את העבודה עד למועד שנקבע בחוזה. המזמינים היו שבעי רצון כי העבודה הייתה באמת יפה מאוד. אבל חברים, זה לא הכל. העבודה הצליחה, אך היא הצליחה גם להתיש את כוחנו.
לעמוד בהתחייבות לא היה פשוט. היינו צריכים לעבוד בלילה בבית וביום להוביל את החומר הגולמי לנגריה שבמושבה, דבר שלא תמיד היה אפשרי מבחינת ההובלה. יום העבודה היה כזה ש 40% מהשכר הלך עבור העבודה עם המכונות במושבה. לו היו מכונות במקום היינו חוסכים גם זמן רב וגם יום עבודה יותר גדול.
ולתוספת אינפורמציה. היום יש “פרוספריטי” בעבודות הנגרות ונגרים אין. הסיבה לכך היא הביקוש הרב למסגרים בזמן המלחמה. כל הנגריות היום מלאות וגדושות עבודה ולא יכולים להספיק את ההזמנות הרבות. וזה מובן – כיום בונים הרבה והרבה אנשים רצו לקנות חומר מלחמתי בשעתו ודחו כל הזמנה לאחר המלחמה. עתה העץ עולה בזול מאוד והביקוש הוא רב… על כן פניתי לפני זמן רב לכל מיני מוסדות ודרשתי פיתוח מינימלי של הנגרייה. פיתוח מינימלי זה אומר להשקיע כ – 800 לא”י כדי לקנות מכונה (קומפלקט) שעולה כ – 600 לא”י ולהקים בנין פח ועוד אי אלה דברים קטנים הנחוצים מאוד.
יכולתי להבטיח שההשקעה תשתלם מהר. בכל המוסדות השיבו את פני ריקם. נגשתי למזכירות ודנו דיון לא רציני ביותר, כי זה היה דיון של דרך אגב והגיעו למסקנה שכדי להשקיע אבל צריך להביא לוועדת המשק. בוועדת המשק דחו אותי, כ – 4 חודשים בערך, ומלבד זה לא הייתי מעונין שיביאו את זה לדיון בוועדת המשק, מפני שוועדה זו מורכבת רק מחקלאים. אין שם אדם שיתמצא בענייני המלאכה. על כן הגעתי למסקנה שמשקנו אינו מעונין בנגרייה ואני מקווה שהחברים יחשבו היטב בעניין זה וידעו להעריך ענף זה הפותח פתח להזדמנויות של רווח הגון.

תשובה לשאלת חודש יולי: כלי הנשק שלטובתו ייצרו את הכדורים במכון איילון נקרא: “סטן”
זוכת חידת החודש: דורית ניאזוב מחולון
יודעים את התשובה לשאלת החודש החדשה? היכנסו לדף הפייסבוק של מוזיאון מכון איילון וענו

להורדת ה-PDF לחצו כאן

הישארו מעודכנים

    חדשות ועדכונים אחרונים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.