חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

חדשות המועצה

נגידת בנק ישראל: "תודתנו למועצה ולמנכ"ל עמרי שלמון"

פורסם: 29.4.2018

נאום נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, בטקס השקת מרכז המבקרים של בנק ישראל בתל אביב

ראש העיר תל אביב, מר רון חולדאי
מנכ”ל מוזיאון ישראל, מר עידו ברונו
מנכ”ל מוזיאון ארץ ישראל, מר עמי כץ
מנכ”ל רשות העתיקות, מר ישראל חסון
מנכ”ל המועצה לשימור אתרים, מר עמרי שלמון
מנהלים, אוצרים, נציגי שביל העצמאות איגוד המוזיאונים ומוזיאונים
נגידי בנק ישראל לשעבר, פרופ’ יעקב פרנקל ומר משה מנדלבאום
בני משפחות של נגידי הבנק לשעבר
חברי המועצה המנהלית של בנק ישראל
חברי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל
המשנה לנגידה, ד”ר נדין בודו טרכטנברג
מנכ”ל בנק ישראל, מר חזי כאלו
חברי הנהלת בנק ישראל
אורחים נכבדים

אני גאה ונרגשת לפתוח את אירוע השקת מרכז המבקרים של בנק ישראל במקום משכנו החדש בתל אביב. בכך הצטרף בנק ישראל לשורת בנקים מרכזיים רבים בעולם המנהלים מרכזי מבקרים. כידוע, לרגל יום העצמאות השבעים שציינו החודש, עיריית ת”א חנכה את שביל העצמאות,
המרכז אתרים משמעותיים הקשורים בתולדות העיר ובהקמת המדינה; אני חושבת שההערכה למרכז המבקרים שלנו מקבלת ביטוי יפה עם ההכרה בו כחלק משביל זה, ועל כך תודתנו לעיריית תל אביב ולראש העיר, וכן למנהלת “עיר עולם” בראשות המנכ”ל איתן שוורץ.

מטרת מרכז המבקרים הינה להנחיל ערכים חינוכיים כלכליים לציבור הרחב, להציג בפניו את תפקידיו העיקריים של הבנק המרכזי, תרומתו לכלכלת מדינת ישראל וכן את הצורך בעצמאותו. מרכז המבקרים גם כולל הצגה של תולדות המטבע בארץ והשתקפות מורשת העם והמדינה
בעיצוב השטרות והמטבעות, לרבות, שימור מטבעות יהודים עתיקים מתקופות קדומות של עצמאות יהודית בארץ ישראל. כמובן שיש קשר הדוק בין העיצובים על המטבעות ההיסטוריים לבין העיצובים על המטבעות שלנו היום, לדוגמא ציור השושן על מטבע שקל אחד הופיע על מטבעות יהודים בארץ ישראל בתקופה הפרסית, וקרני השפע המופיעות על מטבע שני השקלים מקורן במטבעות של יוחנן הורקנוס הראשון.

כדאי לציין כי בגין פעילות זו המועצה לשימור אתרי מורשת הכירה במרכז המבקרים כאתר מורשת. אני רואה חשיבות רבה בהכרת המרכז כאתר מורשת ועל כך, תודתנו למועצה ולמנכ”ל עמרי שלמון. במרכז, לצד המטבעות העתיקים, המעות והשטרות שהוצגו בירושלים, שילבנו שתי תערוכות חדשות: תערוכה היסטורית המתארת את סיפור הקמתו של בנק ישראל, ובה אנו מציגים לראשונה חומרים ארכיוניים בעלי חשיבות לאומית. בין היתר יש בה הקלטה מטקס חנוכת הבנק ב-1954 הכוללת קטעים מנאומיהם של ראש הממשלה משה שרת, שר האוצר לוי אשכול וכן הנגיד הראשון דוד הורוביץ. במרכז החדש שילבנו לראשונה גם תערוכת אמנות המציגה יצירות של אמנים ישראליים עכשוויים בנושא כסף ומשמעויותיו. התערוכה מוסיפה רובד נוסף לחוויה הלימודית, מעוררת דיון ושיח ומסייעת בהסברת תוכני המרכז.

בהמשך הערב נוכל להתרשם מהתערוכות החדשות בסיור קצר בהנחייתה של אוצרת המרכז, רווית דקל. הביקור במרכז כולל גם הרצאות, מצגות וסרטים. ביניהם סרט על תפקידו המרכזי של בנק ישראל – שמירה על יציבות המחירים. בסרט מוצג גם חלקו המשמעותי של מי שהיה לנגיד –
החמישי של הבנק, הפרופ’ מיכאל ברונו, בגיבוש תכנית הייצוב בשנת 1985 . בנו, הפרופ’ עידו ברונו, המשמש היום כמנכ”ל מוזיאון ישראל, יכבד אותנו בדבריו בהמשך.

זה המקום לציין את הקשר הפורה ורב השנים בין שני המוסדות השכנים בירושלים, הבא לידי ביטוי בהשתתפות נציגים מהמוזיאון בוועדות שונות בבנק ובהן הועדה לעיצוב שטרי כסף, מעות ומטבעות זיכרון, כמו גם בהשאלת מוצגים ארכיאולוגיים מאוסף הבנק למוזיאון ועוד.

בשנים האחרונות אנו, ביחד עם שותפינו, מקדמים רפורמות רבות בתחום הפיננסי שמטרתן הוא להיטיב עם הצרכן. אולם, בסופו של יום, אם הצרכן לא יבין ולא יידע לנצל את הכלים השונים שאנו מספקים לו בתחום הפיננסי אזי תרומתן של הרפורמות תהיה מזערית. צרכנות
פיננסית נבונה מתחילה בחינוך פיננסי – בהגברת ההבנה של הציבור במוצרים פיננסים, בסיכונים ובהזדמנויות פיננסיים, ובסופו של דבר ביכולת לקבל בחירה מושכלת שיכולה לשפר את מצבו הפיננסי של כל פרט. מרכז המבקרים הינו גם תרומתנו הצנועה להגברת המודעות והחינוך הכלכלי-פיננסי. אני אזכיר בהזדמנות זו גם את הפעילות של הפיקוח על הבנקים בנושא, הן בקידום הרצאות לאוכלוסייה הרחבה והן בהבניית מערך שיעורים בתחום החינוך הפיננסי למערכת החינוך בישראל.

מרכז המבקרים מארח עשרות אלפי מבקרים בשנה מהארץ ומהעולם, וכן מקיים ימי עיון בנושאים הקשורים בחינוך כלכלי ופיננסי . אני רואה חשיבות רבה בקשר הבלתי אמצעי הזה עם הציבור. כחלק מתפישה זו הסיורים במרכז מתבצעים על ידי עובדי הבנק. ההתגייסות של
העובדים ונכונותם לקחת חלק בהדרכות ולשתף בידע המקצועי מעידות על החיבור העמוק שלהם למטרות המרכז והבנק, וזו בהחלט סיבה לגאווה.

לסיום, אני רוצה להודות לכל השותפים שלנו במלאכה שהביאו למרכז מבקרים יפה וחדיש, ובמיוחד, להודות למנכ”ל הבנק, מר חזי כאלו, שניצח על המלאכה. אני בטוחה שהמרכז יצליח בהגשמת יעדיו ויתרום לצבור הרחב, אני מאחלת לצוות המרכז בראשותו של ד”ר צדוק עלון, ולכל השותפים לעשייה הצלחה רבה ומודה לכולכם על השתתפותכם בערב זה.

הישארו מעודכנים

    חדשות ועדכונים אחרונים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.