חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

חדשות המועצה

"בראשית" מתחילה מחדש

פורסם: 29.7.2024

טקס לציון סיום שימור אחת מיצירותיו המיוחדות והפחות מוכרות של האמן הנודע דני קרוון נערך היום בכפר תקוה

בכפר תקוה שליד קרית טבעון נערך היום (שני) טקס מיוחד לציון סיום שימור “בראשית” – אחת מיצירותיו המיוחדות והפחות מוכרות של דני קרוון (2021-1930), חתן פרס ישראל ואמן בעל שם עולמי. שימור היצירה בוצע במסגרת ‘סקר אמנות הקיר’ – פרויקט מיוחד של שימור וחידוש ציורי קיר היסטוריים בכל הארץ, ביוזמת משרד המורשת, המועצה לשימור אתרים ויד יצחק בן צבי – בשיתוף כפר תקוה והמועצה האזורית עמק יזרעאל. בטקס נכחו מנכ”ל המועצה לשימור אתרים, עמרי שלמון, ראשת מ.א. עמק יזרעאל, שלומית שיחור רייכמן, מנכ”לית כפר תקוה, שירי בנדרלי, בני משפחתו של האמן ואורחים נוספים.

כפר תקוה הוקם באמצע שנות ה-60′ על גבעות זייד שבשוליו המערביים של עמק יזרעאל, במטרה לשמש בית וקהילה עוטפת לאנשים ונשים בעלי מוגבלויות. אחד הדיירים הראשונים בכפר היה חיימק’ה הפמן, בן דודו של דני קרוון. לאחר ששני הוריו של חיימק’ה הלכו לעולמם, שימש קרוון כאפוטרופוס שלו עד פטירתו של חיימק’ה. את “בראשית” – הנחשבת לאחת מיצירותיו הפחות מוכרות – יצר קרוון כהוקרה והערכה לכפר על הטיפול המסור בבן משפחתו. היצירה – העשויה מאריחי חרסינה – עוסקת בבריאת העולם ובמרכזה סיפור הבריאה עצמו, כפי שהוא מופיע בבראשית פרק א’. “בראשית” בוצעה בסטודיו של אביבה מרגלית ואיצ’ה ממבוש בכפר האמנים עין הוד, ובאמצע שנות ה-70′ הוצבה בכפר תקוה, על מבנה שהיה חלק ממתחם בית הספר בכפר. מדובר באחת מתוך שתי יצירות בלבד שיצר קרוון בחייו מאריחי חרסינה. היצירה השנייה נמצאת במרכז לבריאות הנפש ‘אברבנאל’ בבת ים.

קרוון מעולם לא חתם על היצירה ולא פרסם אותה ברבים. למעשה, פרט למשפחתו הקרובה, לא ידע כמעט איש על עצם קיומה של “בראשית”. עם השנים, וחילופי בעלי התפקידים בכפר, נעלם לחלוטין המידע כי מדובר ביצירה של אחד האמנים הגדולים בתולדות מדינת ישראל. לפני מספר שנים, ביקשו בכפר תקוה לשפץ את המבנה, כולל הריסת הקיר של “בראשית”, שבינתיים כוסה בחלקו על ידי מרזבים, ציוד ועוד. בסופו של דבר הוחלט על תכנית שיפוץ שונה, הקיר נשאר על כנו והיצירה ניצלה מהרס אולם עדיין נותרה באלמוניותה.

ימים ספורים לאחר מותו של קרוון, פנה למשפחתו נפתלי רז, חבר אישי קרוב של האמן, בבקשה לקבל רשימה מפורטת של כל יצירותיו בארץ, על מנת לכבד את זכרו בטיולים שיכללו ביקורים בכל יצירותיו, מצפון ועד דרום. במסגרת אחד הטיולים האלה, הגיע רז, יחד עם בתו של קרוון, יעל, לכפר תקוה, ורק אז התבררו לאנשי הכפר זהותו של האמן וחשיבותה של היצירה. מאחר שמצבה של “בראשית” התדרדר עם השנים, פנתה מנכ”לית כפר תקוה, שירי בנדרלי, למועצה לשימור אתרים, שיצרה את הקשר עם ‘סקר אמנות הקיר’. לפרויקט הצטרפה גם המועצה האזורית עמק יזרעאל, ובתום עבודה של מספר חודשים – בהובלת המשמר רועי גבעתי והקרמיקאית ענת כהן – נוקה הקיר והושלם שימור היצירה.

נועה קרוון, בתו של האמן, אמרה במהלך הטקס: “היצירה הזו מבטאת שני עקרונות חשובים מאוד מבחינתו של אבא: כתלמיד צעיר, הוא לא ממש אהב את בית הספר. השיעורים היחידים אותם לא הפסיד היו שיעורי תנ”ך. הוא מאוד אהב את הנושא ולכן ביצירות רבות שלו מופיעים ציטוטים מהתנ”ך. בנוסף, אבא האמין שהיצירות שלו צריכות להיות במרחב הציבורי כדי שכולם יוכלו ליהנות מהן, ולא תלויות בבית פרטי, וגם ‘בראשית’ היא כזו”.

שירי בנדרלי, מנכ”לית כפר תקוה: “זו זכות וכבוד ‘לארח’ בכפר יצירה של אמן בעל שם עולמי כדני קרוון. כשגילינו את זהות היוצר, פעלנו מיד על מנת שתשומר, וכעת היא מהווה חלק חשוב מהנוף של כפר תקוה. בכפר מבקרות קבוצות רבות ומהארץ והעולם. לכל קבוצה מוצגים היצירה והסיפור המיוחד שלה. כך הם נחשפים הן לאומנות של קרוון והן לאישיותו החומלת”.

שלומית שיחור רייכמן, ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל: “הסיפור המרגש הזה הוא בדיוק הדוגמה לחיבורים הנפלאים שיש לנו כאן בעמק, בתוך הקהילות וביניהן, המרכיבים פסיפס ייחודי לכדי סיפור אזורי הגדול מסך חלקיו”.

מיכאל כהן, מנהל הפרויקט מטעם המועצה לשימור אתרים: “‘בראשית’ היא דוגמה טובה למקרה בו הצורך לטפל ביצירה בא מהקהילה עצמה, כפר תקוה, שאף נרתמה מיד לסייע לפרויקט. הדבר מראה כמה הם מעריכים את היצירה, ומבטיח את הגנתה ותחזוקתה בעתיד”.

ד”ר נירית שלו כליפא, אוצרת ומנהלת המחלקה להיסטוריה חזותית ותיעוד ביד בן-צבי: ” סקר אמנות הקיר היה זה מכבר למטה הקסמים, הנענה לקריאות והודעות מכל חלקי הארץ. אנו חוקרים, לומדים יוצרים את הקשרים וההקשרים האמנותיים וההיסטוריים, ובעבודה מקצועית מוקפדת מתחדשים כתמי הצבע המרהיבים, המעטרים באלפיהם את קירות היישובים והבתים ובוראים מחדש את הנוף התרבותי של הארץ”.

הישארו מעודכנים

    חדשות ועדכונים אחרונים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.