חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

אתרי מורשת

מוזיאון יהדות איטליה, ירושלים

ההפתעה הגדולה ביותר למבקרים במוזיאון יהדות איטליה ע”ש ש. א. נכון היא ההבנה שמסורת האמנות והעיצוב האיטלקית המפוארת כוללת גם פרק יהודי משמעותי. יופי, אלגנטיות והקפדה על פרטים החוברים יחדיו לכדי יצירה מרהיבה אחת – אלה הם מאפייניה של האמנות היהודית באיטליה, ותשמישי הקודש המוצגים במוזיאון הם משיאיה המובהקים.

מוזיאון יהדות איטליה על שם שלמה אומברטו נכון נפתח לקהל ב-1983, לאחר שנים של איסוף ופעולות הצלה של שרידי הקהילות באיטליה. המוזיאון הוקם במטרה לאסוף, לשמר ולהציג פריטים השייכים לחיים היהודיים באיטליה מתקופת הרנסנס ועד ימינו. אוסף המוזיאון כולל פריטים נדירים וייחודיים וביניהם ארון הקודש השני בעתיקותו בעולם, פרטי טקסטיל מרהיבים, כתבי קודש, כתובות, וכן חפצי יום-יום מיוחדים. הפריטים הראשונים “הועלו” מאיטליה לישראל לאחר מלחמת העולם השנייה ובמהלך שנות ה-50 וה-60, כמבצע הצלה שמנע את הריסתם ואובדנם עקב חורבן הקהילות היהודיות באיטליה.

המבצע, שהונע על ידי ד”ר נכון ואחרים, החל בהבאתם של 40 ארונות קודש שהוצבו בבתי כנסת ובמוזיאונים שונים בארץ, ביניהם ארונות הקודש בכנסת ישראל, בעיריית ירושלים, בהיכל שלמה, ברובע היהודי, במוזיאון ישראל ועוד. כמו כן, הובאו לארץ מאות פריטים נוספים שמהווים הבסיס לאוסף המוזיאון – היחיד בעולם המציג אוסף של כל הקהילות היהודיות באיטליה.

מפעילויות המוזיאון: סיורים מודרכים לגילאים שונים, סדנאות יצירה, מפגש עם שף איטלקי וטעימות ממיטב המטבח האיטלקי, סיורי אמנות ויודאיקה בסגנונות הרנסנס, הבארוק והרוקוקו.

אל תוותרוגולת הכותרת היא בית הכנסת המרהיב ביופיו, שהובא במלואו ארצה מהעיירה קוניליאנו ונטו ב-1951. בית הכנסת שגילו מעל 400 שנה, משמש את קהילת יהודי איטליה בירושלים עד היום, ובמקום מתקיימות תפילות סדירות, בריתות וחגיגות בני מווצה (המקום מאפשר קיום חגיגות נישואין ומצווה גם לקהל הרחב).

במיוחד לילדיםמפגש עם סופר סת”ם ושיח על תהליך הכתיבה והיצירה שלו, וכן אפשרות לקיים חגיגת קבלת חומש וסידור עם ההורים בבית הכנסת העתיק. המוזיאון מפעיל משחק חפש את המטמון בו עוזרים הילדים לשלמה אומברטו נכון לשלוח את הפריטים מאיטליה לכתובת הנכונה בישראל.

הידעת? יהודים ישבו ברומא ובסביבותיה כבר במאה הראשונה לפני הספירה, וקהילת יהודי איטליה היא הקהילה העתיקה ביותר במערב.

 

מוזיאון יהדות איטליה ע”ש ש. א. נכון, הלל 25, ירושלים

 

 

צור קשר עם האתר

    מוזיאון יהדות איטליה, רחוב הלל 25, ירושלים

    • שפות הדרכה:
      עברית, אנגלית, איטלקית
    • טלפון:
    • דוא''ל:
    • הערות:

      שעות פעילות:
      ימים: א',ג',ד',ה' בים השעות: 10:30- 16:30.

      לתיאום אירועים: Events@moija.org

      לתיאום קבוצות: education@moija.org

      אינסטגרם: @moija_jerus

    אירועים, חדשות ומאמרים

    מוזיאון יהדות איטליה, ירושלים

    • מיקום:
    • טלפון:
    • דוא“ל:
    • שפות הדרכה:
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.