חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

מאמרים

בית "יד למורשת חיים הזז"

  • 03.01.2018
  • |
  • איציק שוויקי - מנהל מחוז ירושלים במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל
  • |
03.01.2018

בלב שכונת קוממיות (טלביה) נמצאת “יד למורשת חיים הזז” ברחוב חובבי ציון 18, פינת לב העברי (בסמיכות לשכונת רחביה) ולבתי המלון (קינג דייויד, ענבל והמלכים). בית יד למורשת חיים הזז הוקם בירושלים בשנת 1983 כעמותה אשר מטרתה לפעול למען הנהלת מורשתו של הסופר חיים הזז. הזז נולד בשנת 1898 באוקראינה, גדל והתחנך בכפר סידרוביצ’י. בימי נעוריו התרחשו מאורעות היסטוריים מכריעים אשר לימים מצאו את ביטויים ביצירתו. בגיל 16 עזב את הכפר שבו נולד ונדד במהלך מלחמת העולם הראשונה ברחבי רוסיה. בשנת 1921 עזב את רוסיה והגיע לאיסטנבול שבה שהה למעלה משנה עם החלוצים. בשנת 1922 בא לפריס וישב בה תשע שנים כשהוא מתמסר כולו לעבודתו הספרותית. החל משנת 1923 התפרסמו שלושת הסיפורים הראשונים שכתב על המהפכה הרוסית בזה אחר זה והקנו לו מוניטין. באביב 1931 עלה לארץ ישראל והשתקע בירושלים. במהלך מלחמת העצמאות  בכ”ב בניסן תש”ח נפל בנו יחידו נחום (זוזיק) בביצוע פעולה לכיבוש אוגוסטה ויקטוריה במערכה לשחרור ירושלים. ב-1 ינואר 1951 נשא לאישה את אביבה קושניר לבית גינצבורג. 

במשך 16 השנים הראשונות לחייו בארץ התגורר חיים הזז בשכונותיה הרבות של ירושלים, וכך נתוודע מקרוב לדרכי חייהם של עדות ישראל. בשנת 1961 עבר להתגורר בטלביה בבניין לשימור הידוע כבית חלאק הבית שנבנה בשנות ה-30 על ידי בוטרוס (פיטר) חלאק. הדירות בקומה העליונה הושכרו למשפחות אנגליות. בשער משולבות ראשי התיבות בשער הברזל “H-H” של שם ראש המשפחה. באחת מדירות  אלה התגורר במשך תקופה מסוימת צ’רלס אורד וינגייט, קודם שיצא לבורמה.

במהלך מלחמת העצמאות, (פברואר 1948) עזב בוטרוס חלאק את הארץ והיגר לצרפת. בשנה שעברה ביקרו נכדותיו את הבית, הן שמחו לראות שבבית שבנה סבן שוכן היום מוזיאון ספרותי. בין מועד פרסום סיפורו הראשון של חיים הזז בשנת 1923 בפריס, לבין יום מותו בשנת 1973 עברו חמישים שנה. ביובל שנים זה הקדיש עצמו חיים הזז כל כולו לעבודתו הספרותית. הוא היה ציירה של כנסת ישראל ומספר סיפורם של שבטיה הרבים. בשתי וערב של מקומות וזמנים ביקש הזז לפענח את חידת קיומו של העם היהודי. חיים הזז נפטר בירושלים בכ”א אדר ב’ תשל”ג (מרץ בשנת 1973). בבית יד למורשת חיים הזז מצוי ארכיונו האישי של הסופר ובו כתבי יד, מכתבים, תצלומים והקלטות בקולו. בחדר העיון מצויה ספריה המכילה את ספרות הביקורת שנכתבה על יצירתו של הזז. כל החומר עומד לרשותם של תלמידים ומורים, סטודנטים וחוקרים וקהל הקוראים הרחב. יד למורשת חיים הזז פונה אל הציבור בבקשה לסייע באיסוף חומר משל הסופר ועליו. (כתבי יד, מכתבים ותצלומים).

 
 

 

 
 
יד למורשת חיים הזז עוסקת בסריקה ממוחשבת ושימור של החומר בארכיון הזז. קידום מחקרים בשיתוף פעולה עם מוסדות הוראה ואוניברסיטאות בישראל ובחו”ל ותרגום יצירותיו לשפות שונות. כמו כן בית יד למורשת חיים הזז מקיים סיורים בירושלים בעקבות הסופר וגיבורי יצירותיו, דמויות שנארגו בנופי ירושלים. בבית נערכים ערבי ספרות, ימי עיון וסדנאות העוסקים במכלול יצירתו של הסופר ובהשתתפותה של אביבה הזז. עקב מחסור בתקציבים מעיריית ירושלים ומשרד החינוך נפתח הבית ארבע פעמים בשבוע בלבד. ביקור קבוצות לאחר תעאום טלפוני במס’ 02-5619464. 

הישארו מעודכנים

    מאמרים ועדכונים אחרונים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.