חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

הספד של עמרי שלמון לרן חדוותי - 5.5.2021

 כ”ג אייר תשפ”א

‏05 מאי 2021

רן חדוותי 2021-1936

נדם קולה של המכונה. ביום כזה, שבו הלך רן לעולמו, באות ועולות וצצות המחשבות, צצים הזיכרונות, השעות והימים שבהם היינו עם רן. סיירנו איתו באתרים ובמקומות, פגשנו אותו לשיחה טובה, לצלילה אל מַעֲמַקֵּי  נפש הדומם, לכאורה הדומם, אליו ידע בחושיו, בנופי ארץ מולדתו, לצקת חתיכת סיפור, להחיותו וליצור סימפטיה והזדהות.

משפט המחץ שלו היה תמיד:

“האדם יצר מפלדה את המכונה, ששירתה את האדם, ששירת את המכונה…”.

רן לא היה עוד מסגר, עוד מכונאי, עוד חקלאי. רן היה בן אדם מלא רגש שנופי עין שמר, המורשת שלה, היו בְּסיס היציאה שלו לאורך שנותיו ושנות יצירתו, אל מחוץ ואל מעבר לגבולות ביתו. עוד רבות יסופר על ראשוניותו בשימור וּבְהחייאת כלים ישנים, כאלה שעברו מזמן את שנות חייהם, זרוקים, נטושים, ללא תשומת לב. רן ידע להפיח בהם חיים, לצקת בהם לידה מחדש, וראה בכל היצירה הזו סוג של שירה, וּבְכַּנְפֵי הדִמְיוֹן הפורה שלו, ויכולת ההבנה הטכנית הגבוהה שהייתה נטועה בו, לעשות את הפלא הנהדר הזה, הלוקח גוש של חלודה ישן ומחזיר לו את נעוריו.

רן הגיע למועצה לשימור אתרים כשבית היוצר לכל העולם שיצר זה כבר בעין שמר הגיע לִבְשֵׁלוּת, ובאופן זה תרם תרומה עצומה לעולם פחות ידוע אז בארץ, לשימור טכנולוגיה היסטורית.

במשך השנים שעברו, באמצעותו ודרכו, הבנו יותר ויותר את השִׂיח הנפלא הזה שבין שימור מבנים, מעשֵי חלוצים לבין טכנולוגיה, שיצרו כמקשה אחת עולם שימור מלא ושלם.

רן בשבילי היה משהו כמו פתיחת תלם חדש בשעות המוקדמות של הבוקר. התלם הזה, במיוחדות הזו שלו, מתוך אישיותו הרב-גונית, היה תלם מיוחד, כמעט כזה שרן המציא בעצמו, ואליו חברו כל כך הרבה פעולות שרישומן באתרֵי השימור והמורשת ניכר ונוכח, ויהיה כך עוד לשנים הרבה, כפי שצוטט בגיליון הראשון של “אתרים המגזין”, בנובמבר 2011:

“בשימור המכונה אתה מסובב את גלגל השיניים על צירו ומוסיף את הגלגל הבא… כך הוא גם סיפור המורשת, דור מעביר את התנועה והכוח לדור שאחריו…”

ודווקא ביום זה, שבו הלך רן לעולמו, אנחנו נוגעים בדמותו, האיש שבו, איש האדמה והארץ הזו, איש הרוח ואיש המעשה והיצירה, כי כאלה הם החלוצים, ורן זכה להיות חלוץ וזכה להמציא דרך, ולהתוות דבר בעל ערך שחיותו לעולם עומדת.

לא דיברנו עוד על רן והמשפחה שלו שכה אהב, ונתן לכך ביטוי מעת לעת, עין שמר קיבוצו, אהבת האנשים שהייתה טבועה בו, התום ולעיתים התמימות של ילד שכל יום מביא משהו חדש לעולמו, וגם גבורתו במלחמת יום הכיפורים.

וכך, בהולכֵנו בארץ, במֵרְחבֵיה, באתרֵיה, בכל מקום כמעט נמצא את מעשיו, יוזמותיו, ואת נוכחותו גם לאחר מותו. משהו תמיד יישאר חי וחם ממנו, כפי שהשאיר לכולנו.

משפחת חדוותי וקיבוץ עין שמר,

משתתפים באבלכם,

בשם  משפחת המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל,        
עובדי המועצה, הוועד המנהל וחברי העמותה,

עמרי שלמון

מנכ”ל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל

 

 

 

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.