חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

מחלקות

המחלקה לתכנון הנדסי

המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל הוקמה ב-1984 ושכרה את שירותיו של המהנדס יעקב שפר לצורך התכנון של פעולות השימור וההצלה. ב-1989 החליף אותו לב מנדלבלט, שעשה עבודות שימור רבות גם בברית המועצות והיה גם האיש שעמד בראש מחלקת התכנון ההנדסי במועצה, שהוקמה בשנת 1992. מחלקה זו הסתמכה ומסתמכת על בעלי מקצוע רבים – אדריכלים ומהנדסים – שהגיעו ארצה מברית המועצות במסגרת גל העלייה הגדול של תחילת שנות ה-90. אלה עברו הכשרה מקצועית של שנה והשתלבו במועצה בשני צוותים – האחד התמקם במקוה ישראל, השני בסג’רה ובהמשך עבר למשטרת נהלל ההיסטורית לאחר השלמת עבודות השימור והשיקום באתר. 

אחד האנשים שהצטרפו למחלקה ב-1992 תחת מנדבלט היה אנטולי ברגמן, אדריכל עם ניסיון רב, שהפך לאדריכל הראשי של המחלקה ועובד בה עד היום. תחת ידיו יצאו לפועל פרויקטים רבים ומגוונים עליהם ארחיב מיד.

מנדלבלט ניהל את מחלקת התכנון ההנדסי במועצה ביד רמה מיום הקמתה ועד שנת 2008, אז החליף אותו עבדכם הנאמן, אהרון לוויתן. במשך כ-20 שנה עבדתי ברשות הגנים הלאומיים בשיקום של אתרים היסטוריים, כך שהמעבר למחלקת התכנון ההנדסי במועצה לשימור אתרי מורשת היה טבעי עבורי.

תפקידה של המחלקה הוא לתת מענה מקצועי לצרכים של הגופים המבקשים לשמר נכסי מורשת בישראל. בכל פרויקט אנחנו מבצעים תחילה שני שלבים: סקר הנדסי של המבנה ולאחר מכן תיעוד שלו.

מהו סקר הנדסי? למעשה, זוהי בדיקה של ההיסטוריה של הנכס: מתי הוקם, מצבו הפיזי, למי הוא שייך, מצב סטטוטורי, חשיבות היסטורית ושימושים, מיקום מדויק, סגנון אדריכלי שמאפיין אותו, פרטים הנדסיים כמו חזיתות, ריצוף, תקרה וכו’.

לאחר הסקר מתבצע התיעוד. כאן כבר יש ירידה גדולה יותר לפרטים ורישום נתונים הרלוונטים לנכס: תב”ע, היתרי בנייה, מסמכי טאבו, שלבי בנייה, שינויים שנעשו במבנה לאורך הזמן, תיאור ארכיטקטוני ומידע לגבי כל פרט ברמת הגימור – מסוג הידית בדלת ועד העיצוב של החלון. חשוב מכל, מתבצעת מדידה של הבניין ולבסוף ניתנת המלצה לטיפול במבנה ומהי הדחיפות של הטיפול.

השלב הבא הוא המעשי: הכנת תכנית ההצלה והשימור למבנה וביצועה. אם מתקבל התקציב הדרוש, מתבצעות גם עבודות שיקום – תוספות שלא בהכרח היו במבנה המקורי אבל מאפשרות נגישות ושימוש במבנה, כמרכז מבקרים למשל.

אחד הפרויקטים החשובים ביותר של מחלקת התכנון ההנדסי היא הנגשה של אתרי המורשת לבעלי מוגבלויות. הפרויקט יצא לדרך ב-2010 בסיוע הקרן לפיתוח שירותים לנכים במוסד לביטוח לאומי.

תחת ידיה של המחלקה עברו כבר עשרות פרויקטים של תכנון, שחזור ושימור: בית ליברמן בנהריה, מצודת כ”ח, בית ילין במוצא, פרדס מינקוב, מכון איילון, חצר כנרת, משטרת נהלל, רכבת העמק בכפר יהושע, מחנה המעפילים בעתלית, מחנה העובדים ההיסטורי בסדום, בית משק הברון במזכרת בתיה, בית חנקין בגבעת אולגה, בית החמאם ביבנאל, צריף בן גוריון בשדה בוקר, צריף בן צבי בבית קשת, הארמון בניצנים, מצפה רביבים, מקוה ישראל ועוד רבים וטובים. וזה לא הסוף כמובן, המלאכה שלפנינו עוד רבה ומאתגרת.

בברכה,
אהרון לוויתן, ראש המחלקה לתכנון הנדסי במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל
aharon@shimur.org.il

צור קשר עם מחלקת תכנון הנדסי