חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

אירועים

שבילי עולם: מסע במחוזות העם היהודי בהונגריה

הרצאות, ימי עיון וכנסים, מפגשים, סיורים

שבילי עולם: מסע במחוזות העם היהודי בהונגריה

בהדרכת פרופ׳ מוטי זלקין

יום שני, י”ח באלול תשפ”ג, 4.9.2023

מסע ייחודי בהונגריה, אחת מהמדינות הכי פחות עירוניות באירופה. פרט לעיר הבירה בודפשט, אין בהונגריה אף עיר שאוכלוסייתה עולה על 200.000 תושבים. התושבים מתגוררים בערים ציוריות קטנות, בעיירות ובאלפי כפרים מיוחדים המהוות בסיס לקסמה הייחודי. במסענו נדגיש את ההיבט ההיסטורי היהודי החל מתקופת הכיבוש הרומי ועד לתקופת השואה ולבסוף העידן הקומוניסטי. הדגש שלנו יהיה “הקוביה ההונגרית” היינו, הארץ רבת הצדדים – הזרמים היהודים בהונגריה: קהילות החרדים האורתודוקסים, חצרות חסידיות וניאולוגים ועל קהילת הסטאטוס –קוו. נטעם מנפלאות המטבח ההונגרי ונראה את נופיה המופלאים. כן נתוודע לפרקי שירה וסיפורת שנכתבו על-ידי יוצרים מרכזיים שהפליאו לתאר את עולמם וסביבתם ונתנו ביטוי לייצוגה של “הנפש ההונגרית”.

יום 1: 4/9 יום ב’: תל אביב -בודפשט
נמריא בטיסת אל על לבודפשט בירת הונגריה. לאחר הנחיתה נצא לדרום המדינה לכיוון המישור הגדול. אם בודפשט היא לבה של הונגריה, המישור הגדול הוא נשמתה. המקום שבו חושל האופי הלאומי במשך מאות שנים והשתמר מאז ביצירותיהם של סופרים, משוררים ומוסיקאים וכמובן מקומם של יהודי המקום. נתחיל את סיורנו בעיר קצ’קמייט KECSKEMET עיר במרכז הונגריה, השמינית בגודלה במדינה ובירת המחוז ובין היתר נלמד על קורות הקהילה במלחמת העולם השניה. קצ’קמייט היא עיר נפלאה לטיול ברגל. נסייר בסביבת הכיכר המרכזית השוקקת חיים. נראה מבנים המייצגים מגוון עשיר של תקופות דתות ותרבויות, וכמובן את מבנה בית הכנסת שנבנה ב 1871, ונהרס ברעש הגדול ב1911, לאחר מכן נבנה מחדש בסגנון בארוקי מרהיב, שננטש עם גירושם של יהודי הונגריה בשנת 1944. כיום שוכנים בו משרדי מועצת העיר והמוזיאון ההונגרי לצילום. לקראת הערב נגיע לעיר סגד למלון לארוחת ערב ולינה.

יום 2: 5/9 סגד-מאקו-בקשצ’בה-דברצן
הבוקר נצא לסיור משולב רכוב ורגלי במרכז העיר סגד SZEGED. נבקר בבית הכנסת הגדול והמפואר ונשמע על מרכזיותה של העיר סגד בהיסטוריה ההונגרית וייצוגה של העיר ביצירות ספרות נבחרות. נסייר ברובע היהודי ונראה את בית הכנסת החדש בסגנון הזצסיון הוינאי. לידו ניצב בית הכנסת הישן ועליו סימן המראה את גובה המים המירבי בהצפה של שנת 1879. נלמד על הקהילות היהודיות שהיו כאן מימי הכיבוש העות’מאני ועד השואה. נמשיך לכיוון העיר מאקו MAKO עיר בדרום מזרח הונגריה, במרחק 20 קילומטרים מהגבול עם רומניה. את העיר חוצה הדרך האירופאית היוצאת מסגד ומגיעה לברשוב שברומניה. נתוודע לקהילות היהודיות שגרו בה ועל רבני הקהילה המפורסמים, כולל חצר חסידית תוססת. נשמע על בית הספר היהודי המיוחד וארגונים שפעלו בעיר כולל התנועה הציונית. יהודים החלו להתיישב במאקו במאה ה-18, וב-1740 הוקצה להם רובע מיוחד. בימי זוהרה נמנו בקהילה היהודית 2000 יהודים, אשר ניהלו בה חיים יהודיים ערים והיא אף כונתה “ירושלים של הונגריה”. נמשיך לעיר בקשצ’אבהBEKES CSABA בירת מחוז בקש. למרות גודלה, היישוב נותר בעל אופי כפרי עם סמטאות ובתים קטנים ולכן כונתה “הכפר הגדול ביותר באירופה”. התיישבות היהודים בעיר החלה בתחילת המאה ה-19, ולאחר שהוסרו המגבלות על תנועתם הוקמו מוסדות יהודיים בתי כנסת, תלמודי תורה ומקווה טהרה. במהלך הנסיע נקרא קטעים מהיצירה “הנרות בערו עד כלות” מאת הסופר שאנדור מאראי המתאר את דמדומי התקופה הזוהרת של האימפריה האוסטרו-הונגרית. לקראת הערב נגיע למלון לארוחת ערב ולינה בעיר דברצן.

יום 3: 6/9 -דברצן-קאליב-טוקאי
דברצן היא העיר השנייה באוכלוסייתה בהונגריה ונחשבת לעיר מרחצאות קסומה. נסייר במסלול היהודי ובבית הכנסת המרכזי ונתוודע לתולדותיה של קהילת דברצן המפוארת. נערוך סיור במרכז העתיק של העיר ובמדרחוב הנאה שבה על שלל בתי הקפה והחנויות שבו. נמשיך לעיירה קאליב NAGYKALO, נוֹדְקָאלוֹ, שבה קבור האדמו”ר הראשון מקאליב, רבי יצחק טאוב זצ”ל שהתפרסם כעושה נפלאות. הוא נהג לטייל עם הרועים, למד מהם ניגונים, הוסיף מלים מהמקורות ועד היום הם מושרים בחסידות קאליב. המוכר שבהם הוא “שיר התרנגול” ((Szól a kakas már, שהפך לשיר עם פולקלוריסטי בתרבות ההונגרית. נשמע על גלגולי השיר כולל הצצה ייחודית לשיריה של המשוררת אגי משעול ותרגומה לשיר זה ולסיפור משפחתה. נמשיך לשאטור אויהיל – SATORALJAUJHELY אתר עליה לרגל פופולרי נוסף, בית הקברות בכפר אוּיְהֵיל, שם נמצא קברו של ראשון שושלת סאטמר, ר’ משה טייטלבוים, בעל ה”ישמח משה”. בהמשך היום נגיע לאחד המקומות היפים במחוז טוֹקָאי TOKAI, המפורסם ביינותיו האיכותיים, ונבקר בכפר מָאד. בכפר בית כנסת שנבנה במאה ה-18 שנכלל ברשימת “מאה בתי הכנסת היפים ביותר בעולם”. במבנה הסמוך לבית הכנסת הוקם מוזיאון יהודי ובקרבתו נמצא בית הקברות היהודי המטופח. ניתן לבקר בו ולראות את מצבותיהם של רבני הכפר אברהם שוורץ ומרדכי וינקלר זצ”ל, מחבר הספר “לבושי מרדכי”. בסיום היום נגיע לבית הקברות החשוב ל חסידות קרסטיר- BODROG KERESZTUR ונשמע על החסידות. בתום יום גדוש נגיע למלון בעיר מישקולץ.

יום 4: 7/9 מישקולץ-אגר
הבוקר לסיור משולב רכוב ורגלי במרכז העיר מישקולץ MISKOLC. העיר השלישית בגודלה בהונגריה שוכנת האוניברסיטה הגדולה ביותר במדינה. בעיר מבנים עתיקים ומרתקים, בהם התיאטרון הראשון בהונגריה כנסיות עץ כיכרות מקסימות ומוזיאון מרהיב. במישקולץ ניצבת גם טירת דיאושדייר ששוחזרה בכל הדרה מימי הביניים. נלמד על יהודי מישקולץ בתחילת המאה ה-20 כיהן בה הרב אברהם שמואל בנימין שפיצר ונשמע על המשורר יוז’ף קיש “המשורר היהודי ביותר של השירה ההונגרית”. בית הכנסת היחיד שעדיין פעיל היחיד שנותר בעיר, באחת מהכניסות לחצר בית הכנסת מוצבים לוחות זיכרון המנציחים את יהודי העיר וסביבתה שנספו בשואה. נמשיך לכיוון העיר אֶגֶרEger שבצפון הונגריה, מזרחית להרי מאטרה. העיר השנייה בגודלה בצפון הונגריה, ומשמשת גם כבירת מחוז. העיר ידועה בעיקר בזכות המצודה שלה, המרחצאות החמים, מבנים היסטוריים ובכללם המינרט הטורקי הצפוני ביותר, ויינותיה האדומים והלבנים. שמה הגרמני של העיר (Erlau) אומץ על ידי יהודי העיר ודוברי יידיש בכלל, והיא מוכרת לנו בשם ערלוי. נשמע על הרבנים, המשוררים, החסידים ונתמקד בדיוקנה של עיר ואם חשובה. נמשיך לעיר ואץ-וייצן – שהיו בה שתי ישיבות מפורסמות בראשותו של רבי ישעיה זילברשטיין. משם נמשיך לארוחת ערב ומלון בעיר הבירה בודפשט.

יום 5: 8/9 בודפשט
נצא לסיור רגלי מקיף ברחבי העיר בודפשט. נבקר בבית הכנסת הנאולוגי הגדול ביותר ביבשת אירופה, והרביעי בגודלו בעולם. פעיל למעלה מ-150 שנה, ובו התקיים טקס בר המצווה של תיאודור הרצל, שביתו שכן בסמוך. נראה אתגשר קארל, את “בית הזכוכית” בו התקיים “מיפעל ההצלה”. מגדל השעון והשוק המקורה. נציין את תולדותיה ופועלה של המשוררת והצנחנית חנה סנש שנולדה כאן וסיימה את חייה בגבורה, נבקר בפארק על שמה. נראה את בנין הפרלמנט מקום מושבה של האספה הלאומית ההונגרית, אחד ממבניה הבולטים של בודפשט ויעד תיירותי פופולארי מאוד. נראה את אנדרטת הנעליים לחוף הדנובה ונתמקד בסיפורו של זוכה פרס נובל הסופר היהודי, אימרה קרטס וביצירתו “ללא גורל”. לא נשכח גם את היוצר הרב-תחומי אפרים קישון יליד העיר, שנוכחותו בתרבות הישראלית עצומה, וסיפורו האישי משמש דיוקן לתהפוכות חיי היהודים באירופה. נציין את פועלו של הדיפלומט השבדי ראול ולנברג חסיד אומות העולם שסייע רבות ליהודי בודפשט. נחזור למלון להתארגנות לשבת. תפילת ערבית וסעודת ליל שבת נקיים בבית חב”ד בניהולו של הרב שמואל רסקין. לאחר הסעודה סיור רגלי קצר במרכז העיר בדרך למלון.

יום 6- 9/9 – שבת בבודפשט:
תפילת שחרית בבית הכנסת האורתודוקסי שברובע היהודי וקידוש בבית הכנסת. לאחר מכן נצא לסיור רגלי ברחבי הרובע היהודי, נשמע את סיפורי הקהילה הוותיקה שחיה כאן ועל מנהיגיה בתקופות השונות. נסעד את סעודת השבת במסעדת כרמל ברובע היהודי. מנוחת שבת, תפילת מנחה וסעודה שלישית בבית חב”ד המקומי. בצאת השבת ערבית והבדלה.
פעילות ערב מוצ”ש – הפתעה וחוויה הונגרית- שייט לילי מדהים על נהר הדנובה שזורם כבר מאות בשנים ומהווה את לב ליבה של מרכז אירופה עם אינספור מדינות אשר משתמשות בו כעורק כלכלי מרכזי לסחר, ומקור לתיירות ענפה. נצפה בנוף הפנורמי המרהיב של בודפשט שנוסף לאחרונה לרשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק”ו. על גדות הדנובה נראה מבנים הסטוריים מוארים שמציגות תקופות שונות של היסטוריית הבירה.

יום 7: 10/9 יום כפרי
לאחר תפילת שחרית וארוחת הבוקר נעמיס את המזוודות על האוטובוס. נצא לסיור משולב רכוב ורגלי מחוץ לעיר בודפשט. ניסע בדרך יפיפייה לאורך גדות נהר הדנובה, למקום הנקרא “ברך הדנובה” נבקר בעיירות עתיקות וציוריות ביניהם אסטרגום- בירתה לשעבר של ממלכת הונגריה, נמשיך משם למצודת וישגארד, על עיקול ברך הדנובה. ונסיים בעיירת האומנים הציורית סנטנדרה משם נחזור לעת ערב לבודפשט לארוחת ערב, סיור לילי ונסיעה לשדה התעופה לטיסת לילה חזרה לארצנו.

ייתכנו שינויים בתוכנית, לאור אילוצים לא צפויים, או על פי שיקול דעת המדריכים.

להורדת טופס ההרשמה לחצו כאן

הישארו מעודכנים

    שבילי עולם: מסע במחוזות העם היהודי בהונגריה
    9/4/2023
    9/10/2023
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.