חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

מן התקשורת

חשיבות שימור מבנים לצד התחדשות עירונית

פורסם: 9.8.2016

סגן שר השיכון, ז’קי לוי, שיבח את פעילות המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל בתום סיור מיוחד שנערך בירושלים. לוי ציין כי “מעבר לתפקידם אותו הם מבצעים במקצוענות יתרה, קל להבחין כי התפקיד מתבצע מעומק ליבם וחשוב לי להדגיש כי החשיבות שבשימור האתרים הנ”ל אינה עומדת בסתירה להתחדשות עירונית. ההפך הוא הנכון, שכן שימור מבנים אלו חשוב כפי שציינתי ויסייע רבות ללימוד הדורות הבאים על ההיסטוריה המדהימה שהתרחשה בהם וכמובן שהמהלך יסייע גם בתחומים נוספים, דוגמת תחום התיירות”.

בסיור שנערך בשל ההחלטה שהתקבלה לאחרונה בכנסת על הקמה של הרשות להתחדשות עירונית, השתתפו לצד צוות לשכתו של סגן השר גם אנשי המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל (המנכ״ל, הסמנכ״לית ומנהל המחוז) ומ”מ ראש עיריית ירושלים מאיר תורג’מן. תכלית הסיור הייתה בחינה מקרוב של מבנים לשימור ווידוא שמבנים בעלי חשיבות וערך היסטורי ישתלבו בנוף הירושלמי ולא יהיו נספחים, בימים בהם הבנייה החדשה צוברת תאוצה רבה.

הסיור נפתח במתחם שנלר, שהמבנים בו הוכרזו לשימור כמבני ציבור. התכנית מגלמת בתוכה קונספט שימור מלא, שעיקרו הגדרת הגרעין ההיסטורי של האתר כמעבר ציבורי פתוח לקהל, עתיר כיכרות וגינות שבדפנותיו מוגדרים שמונה בתים לשימור. בבניין המרכזי במתחם שנלר מתוכנן מוזיאון קהילות ישראל, מוזיאון שיציג תערוכה רבת היקף של מוצגים נדירים וייחודיים מההיסטוריה היהודית ומסורת ישראל.

האתר הבא בסיור היה מתחם “עץ חיים”. תלמוד תורה “ישיבת עץ חיים” נוסד בידי הרב שמואל סלנט בשנת 1855. בשנת 1908 רכשה הישיבה קרקע בסמוך לרחוב יפו, עליה הוקמה הישיבה וכולל. מבנה הישיבה נכלל ברשימת המונומנטים לשימור, שהכינה עיריית ירושלים. על פי תכנית שהופקדה בוועדה המחוזית, ביקשו היזמים לשנות את המבנה. מנגד, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה קיבלה את עיקרי ההתנגדות שהגישה המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל וקבעה כי המבנה ההיסטורי לא ייהרס, וכן ישומר קיר החנויות הפונה לרחוב יפו.

הסיור נחתם בבית פרומין אשר שימש כמשכן הכנסת במשך 16 שנים. המבנה נבחר בשל מיקומו במרכז ירושלים ומשום שהיה בשלבי בנייה וניתן היה לשנותו מייעודו המקורי (מגורים ומסחר) ולהתאימו לצורכי משכן הכנסת. הבניין נמכר לפני מספר שנים ליזם פרטי שהגיש תכנית להרסו. תכנית זו בוטלה לאחר מאבק ציבורי של מועצה לשימור אתרי מורשת בישראל. בינתיים חוקק חוק לשימור מבנה בית פרומין והקמת מוזיאון הכנסת. בימים אלו החלו בעבודות תכנון להקמת מוזיאון הכנסת בשילוב המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל

לפרטים נוספים: יורם דורי 052-6130103

הישארו מעודכנים

    חדשות ועדכונים אחרונים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.