חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

חדשות המועצה

משולחננו... אוקטובר  2018 בבית הפלמ"ח­­­­­

פורסם: 13.11.2018

משולחננו… אוקטובר  2018 בבית הפלמ”ח­­­­­

בחודש אוקטובר הגיעו למוזיאון 6135 מבקרים ומבקרות!
חודש אוקטובר נפתח בקול תרועה עם תחילת השנה האקדמית!
במהלך החודש התקיימו ימי סדנאות לתלמידים סביב יום הזיכרון ליצחק רבין, חלוקת פרס יצחק שדה וניצנים של שיתופי פעולה חדשים עם תנועת החלוץ ב’ וסמינר הקיבוצים!

תמונת החודש:

והחודש – סיור עמותת “דור הפלמ”ח” באנדרטת הנגב כחלק מסיור “70 שנה לכיבוש באר שבעבהדרכת יואב רגב.

 

 

 

 

מלוות השיירות נעמי עורב מעפילה אל האנדרטה בחברתו של איתן דפני – נכדו של יצחק שדה

 

פרס יצחק שדה
החודש התקיים באולם “מלווי השיירות”  טקס הענקת “פרס יצחק שדה לספרות צבאית”.
הזוכים לשנת תשע”ח היו
ניצה בן-דב עם הספר “חיי מלחמה”,
העוסק בתודעת המלחמה תוך הסתכלות על יצירות של סופרים ישראלים ממלחמת העולם הראשונה עד למלחמת לבנון השנייה.
וד”ר גדעון אביטל-אפשטיין עם הספר “67- ירושלים, מלחמה”. הספר שזור גילויים חדשים בתחום הדיפלומטי, המדיני והצבאי. במבט נוקב, אמיץ ונטול פניות הספר בוחן תפיסות ומיתוסים שהתקבעו בתודעה הלאומית.

שנת הלימודים נפתחה ביום השנה לזכרו של יצחק רבין
את שנת הלימודים פתחנו עם בתי הספר “יובלים” מאור יהודה, “קריית חינוך למדעים” מרחובות ו”איילון” מחולון. בנוסף לביקורים בתצוגת הקבע “מסע פלמ”ח”, המשיכו התלמידים לפעילות כיתתית תחת הכותרת “רבין של הפלמ”ח” במהלכה העמיקו בסיפורו של מח”ט הראל קמב”צ חזית הדרום. התלמידים עברו בתחנות שונות ברחבי המוזיאון -“אוצר התמונות”, חדר הנופלים, תערוכת שירי אלתרמן ונפגשו לשיחה עם הפלמ”חניקים.

פתיחת שנת הלימודים 2 – האקדמיה מגיעה לבית הפלמ”ח!

שיתוף פעולה חדש עם ‘סמינר הקיבוצים’! – במסגרת הקורס  “1948” עוסקים הסטודנטים להוראה בתש”ח בשלוש דיסציפלינות: היסטוריה, ספרות ותרבות. את השליש העוסק בסיפור ההיסטורי מובילה ד”ר שרון גבע, איתה מגיעים הסטודנטים למוזיאון לסיורים ולימוד. עד כה, עברו בתצוגות הקבע ”מסע פלמ”ח’ ו”יד לגח”ל’ ובשבועות  הקרובים יעסקו בשיח על מורשת הפלמ”ח ועיצוב הזיכרון. במסגרת תכנית “אוצרות” של משרד החינוך, מחוז תל-אביב ערכנו השתלמות מורים העוסקים ביוזמות בתחום התרבות היהודית-ישראלית. זו היתה סנונית ראשונה לחורף הצפוי שיהיה מלא שאר רוח!

החלוץ שנה ב’

בכל יום שני התכנסו בבית הפלמ”ח 55 צעירים וצעירות, שבחרו לעשות שנת מכינה שניה לפני הצבא. ה”שנ”בים” (חניכי שנה ב’ במכינה) עברו חמישה ימי עיון שעסקו בפלמ”ח, בהומניזם ודמוקרטיה, בשירות משמעותי ובהיסטוריה ציונית. בין המרצים היו פרופ’ אבי בר-אלי, השרה לשעבר יולי תמיר, אבישי בן אהרון ועוד. היה זה מפגש מתמשך, משמעותי ומרתק!

גמלאי אגד

החודש התקיים ביקור של גמלאי אגד במוזיאון, במהלכו נפגשו עם הפלמחניק (וגמלאי אגד בעצמו) עזרא ניצן. עזרא סיפר אודות מפגש מרגש שלו עם לוחם פלמ”ח נוסף- גדעון גלובוס. השניים לא התראו 64 שנים מאז מפגש גורלי על הקסטל באפריל 1948.
באירוע נכח בנו של גלובוס שתיאר את הסיפור המפגש בין השניים:

“עזרא ניצן ואבי (גדעון גלובוס) נפגשו בביתו של עזרא בהרצליה לאחר 64 שנים בהם לא הצליחו לאתר זה את זה ולא נפגשו. המפגש הראשון ביניהם היה דרמטי הרבה יותר. המפגש התקיים במהלך הקרב על הקסטל ב 1948. אבי נפגע בראשו מכדור רובה, איבד הכרה והתאושש לאחר מכן כאשר הוא לבד בשטח . בכוחות אחרונים הגיע לכביש המוביל לירושלים. שם פגש אותו עזרא ניצן. עזרא נצמד לאבי וביוזמה אישית מבלי שקיבל הוראה לעשות כך, דאג לפנותו למוצב אצ”ל הקרוב(נחלת יצחק) . משם נלקח במשוריין לבית החולים הזמני בקרית ענבים לקבלת טיפול רפואי (הקליע אגב, נשאר בראשו לצמיתות מחשש לפגיעה בעצבים רגישים).


גדעון נפטר כשנה לאחר הפגישה עם עזרא.

קרובים קרובים

החודש הגיעו זוג תיירים עם סיפור מיוחד שראשיתו במחלקת הל״ה. התיירת היא אחייניתו של יוסף (יופ) קופלר, מל”ה הלוחמים שיצאו לעזרת גוש עציון בינואר 1948.
 היא סיפרה לנו שגדלה באוסטרליה, ואמה, אחותו של “יופ” כלל לא סיפרה על התקופה ההיא. רק לאחר מותה, מצאה הבת מסמכים ומכתבים והחלה לחקור אחורה בזמן. דמותו של דודה ריתקה אותה ולהפתעתה היא גילתה שהוא היה נשוי. לא עבר זמן רב עד שהצליחה ליצור קשר עם מרים בן פרץ (האלמנה שהתחתנה בינתיים שוב) ועתה הגיעה אליה לביקור בישראל!
הביקור כולו הפך למסע בעקבות “יופ” במהלכו היא עלתה לקברו של בהר הרצל וביקרה כמובן גם אצלנו.

 

החודש הגיעו קבוצות מהמסלול לחיילים הבודדים “מרווה”. במהלך ביקורם ב”אוצר התמונות” התגלה כי סבא של אחד החיילים הוא לא אחר מבן דודו של המתנדב קבוע בבית הפלמ”ח שאול ספיר! לחייל קוראים רפאל ולסבו רפי שאול (בתמונה מימין). הוא סיפר כי המשפחה הגיעה לארץ מסוריה ובשנת 56′ החליט סבו לעבור למקסיקו ושם גדל. תראו כמה הם דומים!

70 שנה לכיבוש באר שבע
החודש ציינו 70 שנה לכיבוש באר שבע – ומה יותר חגיגי מלהיזכר בקונצרט החגיגי עליו ניצח ליאונרד ברנשטיין

הישארו מעודכנים

    חדשות ועדכונים אחרונים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.