חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

מן התקשורת

פסח באתרי המורשת – לא מה שחשבתם

פורסם: 03.01.2018
פסח באתרי המורשת – לא מה שחשבתם 
חוויה לילדים ולכל המשפחה

חפשו את המטמון עם ה-QR בסלולארי במכון איילון, לא רחוק משם סעו להריח את האביב עם פריחת הפרדסים באתר הפרדסנות מינקוב ברחובות ואם לא שמעתם על ספור אהבה גדול שכלל גם מסע יציאה אל מחוץ לחומות העיר ירושלים סעו לבקר באתר בית ילין במוצא

רבים מאתרי המורשת ברחבי הארץ מתגוונים ומתפתחים, עוברים תהליכי שימור ופיתוח בביצוע המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל בסיוע משרד התרבות והספורט ו”ציוני דרך”, התכנית להעצמת תשתיות מורשת לאומית במשרד רוה”מ.

ירושלים
• בית ילין במוצא
מה הקשר בין אהבה גדולה, היציאה מהחומות בירושלים ושדרוג פונדק דרכים קטן לנחלה גדולה?  בית ילין במוצא הוא ביתו של יהושע ילין [ 1843-1924] בנו של דוד טביא ,מאנשי הישוב הישן הפרושים ,שהגיע לירושלים בתחילת המאה התשע עשרה והשתקע בה. יהושע ילין היה בין יוזמי הקמת המושבה מוצא ב1894 והיה בין הראשונים  אם לא הראשון ממש ,שיזם , תכנן ובצע מהלך של “יציאה מן החומה ” . ביתו נבנה במוצא ב- 1890 והוא התגורר בו עם אשתו עד שלהי מלחמת העולם הראשונה . האתר שומר ושוקם ע”י המועצה לשימור אתרי מורשת ומנוהל על ידה.
מתי? בחול המועד פסח 
עלות: 17 ש”ח למבוגר, 15 ש”ח לילד. חוברת פעילות באתר, 10 ש”ח.  
להרשמה מראש ולפרטים נוספים: רותי מנהלת האתר  02-5345443. כביש מס’ 1 מאחורי בית הכנסת העתיק במוצא. 

מרכז 
• מכון איילון – רחובות

מה הקשר בין כדורי 9 מ”מ, מנורת שיזוף, מכבסה תמימה למראה וחבורת סוד מוחלט בהחלט? “מכון איילון” נשמע אולי כשם תמים שלרבים אינו אומר דבר, אך גם בשיא פעילותו, בשנים 1945-1948, רק מעטים ידעו על אותו מפעל תת-קרקעי, סודי ביותר, לייצור תחמושת. תחת עינם הפקוחה של הבריטים ששלטו בארץ, הקים ארגון ה”הגנה” מפעל תת-קרקעי לייצור כדורים לתת-מקלע “סטן” בגבעת הקיבוצים בצפונה של העיר רחובות, בסוף שנת 1945. כינוי הסתר של המפעל, בפי אנשי “ההגנה” היה “מכון איילון”. המכון התת-קרקעי ששטחו כ – 250 מ”ר, כוסה בשכבת אדמה בעובי של    כ – 4 מ’. מעל המכון וסביבו הוקמו מבני מגורים, חדר אוכל, לול, רפת, מסגריה וגן ירק – קיבוץ תמים למראה. המכונות לייצור הכדורים נרכשו בפולין על ידי ה”הגנה” והוברחו בדרכי סתר לבירות ומשם לארץ – ישראל, סיפור בלשי בפני עצמו. מכון איילון היה המפעל הגדול של תעש במחתרת, בו יצרו יותר משני מליון כדורי 9 מלימטר לתת- מקלע “סטן” מתוצרת תעש. המקום שננטש לאחר קום המדינה שומר ונפתח כאתר מורשת לציבור הרחב ב-1986 ע”י המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל. 
פעילות בפסח: חפשו את המטמון עם ה-QR  בסלולארי דרך הרמזים של הסיור המודרך בעברית ואנגלית. 
מתי? חול המועד בתאום מראש.
עלות: בטווח המחירים שבין 6-30 ש”ח. 
לתאום מראש ופרטים נוספים: 08-9406552, הזמנות בשלוחה 1. רחוב פייקס 1, קרית המדע, רחובות.ayalon@shimur.org.il

• פרדס מינקוב ברחובות
כמה זנים של עצי הדר קיימים בישראל? מהי רכבת הטרזינה ולאן נדדו הפרדסים מקום המדינה ועד ימינו? על כל אלו ועוד באתר הפרדסנות המחייה מחדש את סיפורו של הפרדס הראשון ברחובות ( 1904) וזה שלימים הניע את האזור להפוך למרכז פרדסנות, שימשוך אליו אנשים כמו רחל המשוררת, א. ד. גורדון וחברי קבוצת כנרת. אתר המורשת ומרכז המבקרים ששומר ונפתח לציבור הרחב ע”י המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ממוקם על חלק מפרדס מינקוב ההסטורי. עם בוא האביב וחג הפסח הפרדס מתמלא בניחוחות פריחה וזה זמן נפלא לבקר באתר ולבלות יום מהנה בחיק הטבע.

מתי? חול המועד פסח. בתאום מראש.
לפרטים נוספים: 08-9469197 או pardes@shimur.org.il

• בית הספר החקלאי מקווה ישראל בחולון
חשיבות המקום: מקוה ישראל, בית הספר החקלאי, ראשון הישובים בתולדות מפעל ההתיישבות הציוני, הוקם בשנת 1870 על ידי חברת “כל ישראל חברים” (אליאנס) מצרפת, ביוזמת מנהלו הראשון (בצרפת) יעקב קארל נטר על מנת לחזק את יכולות ההתפתחות הכלכליות והחקלאיות של המתיישבים היהודים בארץ ישראל.  לימים, גילה ארגון ההגנה את מערת הכורכר הטבעי עליה שכן בית הספר והפך אותה לבסיס האימונים והמודיעין שלו וכך במשך שנים רבות פעל בסתר מתחת לאדמה במערה שבלעה ומסכה את קולות הירי שעלו מאתר האימונים בנשק חי לחברי הארגון. 
אולם גם מעל פני האדמה רחש ארגון ההגנה פעילות מגוונת ברחבי בית הספר. כך לדוגמא: דוד ליבוביץ, שנהל את בתי המלאכה של מקוה ישראל, עסק בין היתר בפיתוח רימוני יד, רקטות, תחמושת מסוגים שונים ועוד. בשטח מקוה ישראל הומצא ל תותח הדוידקה שליווה את הכוחות הלוחמים של ההגנה וצה”ל בשנים לאחר מכן. תותח הדוידקה היה ידוע ביכולותיו ליצור רעש אימתי ביחס לגודלו – דבר שערער את בטחונו של האויב המותקף.  מעבר לכך, שימש בית הספר בעת מבצע חמץ כנקודת מוצא לגדוד 52 של חטיבת גבעתי לכיבוש שכונת המגורים הערבית אבו כביר (כיום תל אביב) ושכונת תל אריש. מקוה ישראל היה חלק בלתי נפרד מהתפתחות התרבות והיכולות החקלאיות בישראל מאז ועד היום. אתר מקווה ישראל הוא אחד מעשרה אתרים של המועצה לשימור אתרי מורשת המטופלים ומנוהלים על ידה.
שעות פעילות: חול המועד פסח.

להרשמה ופרטים נוספים: 03-5030489,  orly@shimur.org.il

• מרכז מבקרים שרונה הקריה בתל אביב
חשיבות המקום: מתחם שרונה, שהיה מזוהה במהלך השנים כמתחם הקריה בתל-אביב, יושב על שרידי המושבה שרונה, שהוקמה בשנת 1871 על ידי הטמפלרים, בני כת ההיכל (Temple),קבוצה דתית שצמחה בווירטמברג שבגרמניה. קבוצה זו ביקשה לקרב את בואו של המשיח, דבר שלפי אמונתם יכול היה להתבצע רק על ידי יישוב ארץ הקודש ביישובים חקלאיים יצרניים, ובה בעת – לשמש דוגמה לעם הארץ. ביוזמת עיריית תל אביב ובזכות מאבק ציבורי נרחב שהובילה המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל,נשמרה המושבה שרונה והוקם בה מרכז מבקרים המספר את סיפור המקום ודייריו הנפרס על פני למעלה מ-150 שנה.  במהלכו משתנים חייהם של הטמפלרים המתגוררים בו ואורח חיי המשפחה מפנה את מקומו לטובת בסיס צבאי בריטי ולאחר הקמת מדינת ישראל  למבנה משרדים בתוך מתחם קריית השלטון הישראלי.

במרכז המבקרים סיורים מודולרים החל מסיור קצר בכרטיס משולב- הכולל את מרכז המבקרים, בית הבד הטמפלרי (ישנה אפשרות לצפות בחזיון בתשלום נוסף-מומלץ!), אנטנת התח”ל’ , סיור במנהרה הטמפלרית (בכפוף לאישור הפעלה) ובבאר האנטיליה ועד לסיור המלא הכולל בנוסף את שבילי וסיפורי המושבה והאישיים שחיו ופעלו בה בתקופות שונות למן המושבה הטמפלרית, למחנה הבריטי, לקרית הממשלה  ועד למאבק הציבורי על שרונה. נבקר במוזיאון ובאתרי התוכן  השונים במתחם בהם הבאולינג וגן ממלוק . ניתן לשדרג את הסיור בשחקנים המלווים את הסיור ומציגים דמויות ססגוניות עם שלל סיפורים ותלבושות כחוויה לכל המשפחה.  משך הסיורים נע בין שעה ורבע לשעתיים וחצי.

לתיאום ביקור בחול המועד: 03-6048434,  saronabook@shimur.org.il , www.sarona4u.co.il
שפות הדרכה: עברית, אנגלית, רוסית, ספרדית, צרפתית, גרמנית – בתיאום מראש 
מיקום: רחוב אלברט מנדלר 14 שרונה, תל אביב

• בית בן-גוריון
בית בן-גוריון נבנה בשנים 1930-1931 על אדמת הקרן הקיימת, בתוך מה שהוגדר כשכונת הפועלים הראשונה (פועלים א’), ע”י המהנדס דוד טוביה ז”ל. זה היה ביתם הקבוע של פולה ודוד בן-גוריון, עד להתיישבותם בשדה בוקר. לאחר מכן שמש אותם הבית לסרוגין עם צריפם בשדה בוקר. בביתו זה בו עבד בן-גוריון ושם שכנה לתקופה הנהגת היישוב העברי. פולה ודוד בן גוריון הורישו את ביתם- בו לוטשה מגילת העצמאות ונכתב נוסחה הסופי – למדינת ישראל. מכאן יצא בן גוריון לבית דיזנגוף להכרזה על הקמת המדינה בה’ באייר תש”ח, 14 במאי 1948. הביקור בבית בן גוריון מאפשר “נגיעה” אמיתית, מוחשית ואישית באירועים המכוננים בתולדות מדינת ישראל כמו גם מפגש בלתי אמצעי עם דמותו ואורח חייו של דוד בן-גוריון.

שעות פעילות: חול המועד פסח.
לפרטים נוספים: 03-5221010

• בית לח”י (יאיר שטרן) בתל-אביב
מוזיאון לח”י הוא אתר התרחשות אותנטי המציג ומתעד את קורות מחתרת הלח”י. בדירה בקומת הגג, ברחוב מזרחי ב’, בשכונת פלורנטין, נתפס ונרצח ע”י הבולשת הבריטית, מחוללה ומפקדה של לח”י אברהם שטרן – ‘יאיר’. הדירה בה התגורר בימיו האחרונים נשתמרה על רהיטיה המקוריים. בחדר מוקרנת תכנית אור-קולית על חייו, פועלו, הישגיו והירצחו של ‘יאיר’.

שעות פעילות: חול המועד פסח
להזמנות ופרטים נוספים: 03-6820288 , 03-6837582, רחוב שטרן 8 תל-אביב.

צפון
• מחנה המעפילים בעתלית
מה הקשר בין “גלינה” למחנה המעצר הבריטי בעתלית ולמי נצנצו האורות בלילות חשוכים? מחנה המעפילים בעתלית הוא אתר  מורשת לאומי המשמש כמרכז חינוכי ללימוד תולדות ההעפלה לארץ ישראל ולהנצחת גבורת הלוחמים. במקום סיור בדגם אניית המעפילים “גלינה” הכולל אמצעי המחשה אינטראקטיביים, ביקור בצריפים של מחנה המעצר וספרייה חינוכית היסטורית. כמו כן פועל במקום מאגר המידע הממוחשב “בנתיבי ההעפלה” הכולל עדויות מעפילים ופעילי העפלה וכן פרטים אודות אוניות המעפילים ומחנות המעצר. המחנה שוקם ושומר ביוזמתה של המועצה לשימור אתרי מורשת והינו אחד מעשרת אתרי המורשת המנוהל על-ידה באופן ישיר. 
שעות פעילות: חול המועד פסח בתאום מראש.
עלות: 32 ש”ח מבוגר, 27 ש”ח ילד או גמלאי.
לפרטים והרשמה: 04-9842913

• עין שמר
חשיבות המקום: בשנת 1913 הוקמה חוות עין שמר, שהפכה ברבות השנים לקיבוץ חקלאי בו מאות חברים. זו ההתיישבות השיתופית הראשונה,חלק מההתיישבות החלוצית בארץ בשנות ה-20 של המאה הקודמת.בתחילת שנות ה- 80 ביוזמת אחדים מחברי המשק שוחזרו המבנים ההיסטוריים, בשנת 1983 נפתח מוזיאון ‘החצר הישנה’ – אתר חינוכי המציג את סיפורו של הקיבוץ דרך תיאור חווייתי של ימי ראשיתו. צריפי המגורים שבפאתי החצר שוחזרו, אתרי המשק הישן קמו לתחייה: הנפחייה, המאפייה, אסם התבואה וסככת המכונות, שבה מוצגים כלים חקלאיים מימי קדם ועד ימינו. בנוסף, בעין שמר פועלים בית בד וטחנת קמח, בהאנגרים הגדולים מוצג אוסף המכונות הגדול בארץ-ישראל, ובמקום פועלת סדנת שימור.
שעות פעילות: חול המועד פסח
לפרטים ותאום הגעה: טל’ 04-6374327

• תחנת כפר יהושע – אתר רכבת העמק
חשיבות הסטורית – תחנת כפר יהושע הינה אחת התחנות הגדולות והמרשימות בתוואי רכבת העמק. באתר שבעה מבני אבן מרשימים בסגנון טמפלרי, שלושה מתוכם שוקמו ושומרו על ידי המועצה לשימור אתרים. מלבד המבנים ששומרו ישנם באתר עוד ארבעה מבנים שונים, ביניהם: מגדל המים, מבנה שירותים, חצר פחם וכן באר מים. בשטח האתר שני קרונות של רכבת ישראל משנות החמישים, שרידי קרון משא אותנטי של רכבת העמק ושני שרידי קרונות עגלה מרכבת העמק, אותם מתכוונת המועצה לשימור לשפץ ולהשמיש להסעה על שרידי המסילה. בנוסף, תצוגה מרהיבה המספרת את סיפורה 

של רכבת העמק ותחנותיה העיקריות ואת ההווי שאספה סביבה עם השנים. שחזור ייחודי של מנוע הקיטור במגדל המים שנעשה ע”י המועצה לשימור אתרי מורשת, יפתח לראשונה לציבור הרחב בחול המועד פסח. האתר הוא אחד מעשרת אתרי המועצה לשימור ברחבי הארץ.

שעות פעילות בחול המועד פסח: 09:00-14:00     
מחיר כניסה: 15 ₪ לאדם
לפרטים נוספים: 04-9534226, 052-3689781, שמעון צפריר מנהל האתר.  

• משטרת הטיגארט בנהלל (כביש 75 בכניסה למנשיה זבדה אזור צומת נהלל)

ספק רב, אם סר צ’ארלס אוגוסטוס טגארט (Charles Augustus Tegart‏), שבשנים 1936 עד 1941 כקצין משטרה בריטי ומומחה לדיכוי מרידות / טרור, הקים ברחבי ישראל שרשרת הגנה של 55 מצודות משטרה,  שיער לנפשו שיבוא יום והמבנים המיוחדים יהפכו לספר לאספנים (הטיגארטים, ד”ר גד קרויזר בהוצאת ספריית יהודה דקל, המועצה לשימור) או לאתריי מורשת.

אולם כך היה. אתר המורשת במתחם משטרת נהלל ההיסטורית, הניצב בלב שדות עמק יזרעאל, הוא אחד מהמרשימים במבני הטיגארטים ששרדו בארץ. בשנות הארבעים המבנה שימש כנקודת סיוע למערך הבטחון, במלחמת העצמאות למעצר שבויים ולאחר המלחמה חזר לתפקידו המקורי כתחנת משטרה. בשנות השישים ננטש, מצבו הידרדר והוא עמד בפני הרס. ביזמת  המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ובסיוע המועצה האזורית עמק יזרעאל, שוקמה התחנה וב-2007 נפתחה כמרכז מבקרים לציבור הרחב.  

באתר: מצגות אינטראקטיביות וסיפורי מקום, אביזרים אותנטיים, על האלוף מאיר עמית שהחל דרכו כנוטר בעמק ופעילויות כגון: סיור מומחז עם מפקד התחנה, משחק התגנבות לילדים ופעילות פתרון כתבי חידה לקבוצות על אופניים חשמליים ברחביי העמק. 

שעות פעילות: חול המועד, פסח
לפרטים: 04-6415073, https://shimur.org/Areas.aspx 
מיקום: כביש 75 בכניסה למנשיה זבדה.

• המוזיאון לראשית ההתיישבות בקיבוץ יפעת 
חשיבות המקום: המוזיאון מציג את סיפורם של חלוצי העלייה השנייה והשלישית, שהתיישבו בעמק יזרעאל . את אורחות חייהם, כלי עבודתם, האוהלים, הבתים, חיי הילדים והמבוגרים באותה תקופה, ההתמודדות עם הקשיים – סיפורים אישיים מרתקים ומרגשים

ימים ושעות פעילות: חול המועד פסח
לפרטים והרשמה: 04-6548974                                

• חצר כנרת
חשיבות המקום: החצר הוקמה בשנת 1908 על אדמות דלייקה ואום-ג’וני, במטרה להכשיר בה פועלים חקלאיים יהודים להתיישבות קבע. חצר כנרת הייתה מעין מעבדה, כור היתוך בו התגבשו הניצנים הראשונים של רעיונות חברתיים, כמו הקבוצה והמושב. כאן חיו ופעלו אישיים מרכזיים בתולדות היישוב בארץ: א.ד. גורדון, רחל המשוררת, האגרונומית חנה מייזל, ברל כצנלסון, זלמן שז”ר ועוד. במקום פועל מרכז הדרכה ומבקרים – העלייה השנייה וההתיישבות בעמק הירדן. מבני החצר, חדר האוכל, האסם, חוות העלמות, החאן העתיק וסרטון על רחל המשוררת. לאחרונה התחדשה החצר בתצוגה מרהיבה וכן הסתיים שימורם ושיקומם של רוב המבנים. תהליכי השימור והפיתוח המואצים באתר נעשים ע”י המועצה לשימור אתרי מורשת. הביקור באתר מאפשר הצצה לתמונה ההולכת ומתעצבת מחודש לחודש. 
שעות פעילות: חול המועד פסח.
לפרטים נוספים : 04-6709117 .

• חוויית נהריים באתר גשר הישנה
בין הירמוך לירדן הוקם הסטארט אפ של ראשית המאה הקודמת – מפעל חשמל הידרואלקטרי. באתר  חוויית נהריים – מיצג אורקולי יוצא דופן להמחשת פעילותה של תחנת הכוח. סיפורם של אנשי בראשית שהתיישבו במקום, נאחזו בקרקע, הפריחו את השממה והגשימו את חזונם. 63 שנה לקרבות גשר אל מול הלגיון הירדני וכוח הפלישה העיראקי. תצפיות נדירות על גשרי הירדן והציפורים בנדידתן, מפגש נוסטלגי עם רכבת העמק. 
שעות פעילות: חול המועד פסח.
לפרטים נוספים: 04-6752685 ,04-6753336 דוא”ל: museum@012.net.il

• אתר מורשת מוזאון הרעות במצודת כח
חשיבות המקום: מוזיאון הרעות מייסודו של יהודה דקל ז”ל וחבריו, שנפתח לאחרונה, הינו אתר מורשת, המספר על כיבוש משטרת  נבי יושע, במלחמת העצמאות. בשלושת קרבות הגבורה נפלו  28 לוחמים שנתנו למשטרה את שמה העברי מצודת כ”ח. קרבות אלו נלמדים עד היום במערך ההדרכה של צה”ל כמגבשי מורשת וערכי לחימה שבמרכזם ערך הרעות. במקום- תצוגה המספרת על ביצור גבול הצפון במאורעות 1936,על הווי ההכשרות המגויסות של הפלמ”ח, על ראשיתה של מלחמת העצמאות בגליל העליון עד כיבוש המצודה יומיים לאחר הקמת המדינה.  כל אלה מעוצבים ביופי נדיר בשילוב ,טקסטים, תמונות, סרטונים ומערך ייחודי המאפשר למבקר ל”היכנס” לקרב השני בתלת מימד אינטראקטיבי על גבי טאבלטים אישיים. קיר הנצחה עם תמונות הנופלים ומגירה אישית לכל אחד מהם ממחיש את עולמם של הלוחמים. הביקור מסתיים בדר מה קולנועית המבוססת על הקרב השני. סמוך למוזיאון נמצא קבר אחים של תשעה עשר מהנופלים ולידו מצפור מרהיב על עמק החולה, שני שבילים יוצאים מהאתר אל שמורת הטבע בנחל קדש. האתר נבנה בבצוע המועצה לשימור אתרי מורשת והוא אחד מעשרת אתרי המועצה לשימור ברחבי הארץ.

שעות פעילות: חול המועד פסח להזמנות ופרטים נוספים: 04-6432810

איך מגיעים: הבאים בכביש 90, פונים בצומת כ”ח מערבה ובצומת ישע ימינה אל מגרש החנייה.

הישארו מעודכנים

    חדשות ועדכונים אחרונים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.