חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

חדשות המועצה

שילוט היסטורי ומראי מקום בלדינו נחנכו במושב בורגתה

פורסם: 12.3.2024

     

מושב בורגתה, המועצה האזורית עמק חפר והמועצה לשימור אתרים, בשיתוף משרד המורשת, קיימו אתמול (א’) אירוע מיוחד, במסגרתו נחנכו במספר אתרים היסטוריים ברחבי המושב שלטים מראי מקום בעברית וגם בשפת הלדינו. כמו כן, הוסר הלוט מעל שלט מורשת של המועצה לשימור אתרים בצריף גן הילדים הראשון. באירוע נטלו חלק ראשת המועצה האזורית עמק חפר, גלית שאול, מנכ”ל המועצה לשימור אתרים, עמרי שלמון, סגן ראשת המועצה האזורית עמק חפר ויו”ר ועדת שימור אתרים במועצה, חיזקי סיבק, ראשי ועד בורגתה, חברי המושב ואורחים רבים נוספים.

מושב בורגתה הוקם בשנת 1949 ביוזמת המחלקה להתיישבות של הסוכנות היהודית, על ידי קבוצה של עולים מטורקיה, אליהם הצטרפו ארבע משפחות שעלו ממרוקו. חברי הקבוצה המייסדת שלטו היטב בשפת הלדינו, אותה למדו מגיל צעיר בבתי הוריהם.  

תחילה, התגוררו העולים באוהלים, וכעבור כשנה עברו לצריפי עץ שהוקמו עבורם. בהמשך, הוקמו בתי הקבע שחלקם משמש את המשפחות עד היום.

 

בשנת 1953, הוקם במושב גן ילדים במיקום זמני ובשנת 1957 הוקם צריף גן הילדים הקבוע הראשון כגן רב גילאי (מגיל שנה עד גיל 6). רוב הילדים דיברו לדינו מהבית, והגן היה המקום בו למעשה למדו  את השפה העברית. ועד מושב בורגתה, יחד עם המועצה האזורית עמק חפר והמועצה לשימור אתרים, החליטו לשמר מבנה חשוב זה ולהסב אותו למרכז שימור תרבות הלדינו ומקום מפגש ולימוד מורשת המושב. המועצה לשימור אתרים הציבה בסמוך לגן שלט מורשת, המביא את סיפורו. 

מתוך כבוד למורשתם של ראשוני המושב, הוצבו ליד כמה מבנים ואתרים היסטוריים בבורגתה שלטים מראי מקום גם בלדינו. בין אלה ניתן למצוא את הכניסה למושב, בית הכנסת, בית העם, הצרכניה, בית הספר, גן השעשועים, מגרש הספורט, בית העלמין ועוד. בהמשך, מתוכנן שילוט דומה גם על בתי משפחות ותיקי המושב.

גלית שאול, ראשת מועצת עמק חפר: “אני שמחה וגאה על פרויקט שימור המורשת של תרבות הלדינו במושב בורגתה, ומברכת על הטמעת שפת הלדינו במרחב הציבורי, באופן שמאפשר חיבור אנושי משמעותי בין הדור הוותיק לצעיר בתוך הקהילה. שפת הלדינו הייחודית מבטאת את הנדודים, הגירוש והחיים לצד תרבויות אחרות של היהודים צאצאי מגורשי ספרד ויהדות הבלקן. היא מרתקת אליה חוקרי שפה, חוקרי תרבות והיסטוריונים מכל העולם, ומתבטאת גם בתרבות, מוסיקה, פולקלור, מנהגים וסיפורים העוברים מדור לדור. אנחנו, בעמק חפר, שמחים וגאים להיות חלק מכך”.

 

חיזקי סיבק, סגן ראשת מועצת עמק חפר: “בורגתה הוא היישוב היחיד בעולם כיום, בו קמה הלדינו לתחייה בשלטים במרחב הציבורי. מטרתנו לשמר את השפה ומורשתה ביישוב. זהו מרכיב נוסף במיזמים של צוות שימור מורשת הלדינו בבורגתה, המורכב מאנשי המועצה, מתושבים ומהמועצה לשימור אתרים; מיזמים אלה כוללים אירועי חגים, הופעות, אירועי קולינריה ועוד – והכל סביב הלדינו. תודתנו למועצה לשימור אתרים ולרשות הלאומית לתרבות הלדינו על התמיכה. יעד מרכזי בשנה הקרובה הוא שיקום גן הילדים הישן ביישוב כמרכז לדינו”.

 

מיכל הלוי בר, מנהלת מחוז מרכז במועצה לשימור אתרים: “האירוע בבורגתה מרגש במיוחד, בזכות החיבור שעשתה הקהילה המקומית בשימור המורשת הבלתי מוחשית שלה עם המורשת הפיזית. מורשת תרבותית בלתי מוחשית מתמקדת בשימור מנהגים, ייצוגים, ביטויים, ידע, מיומנויות, ובשימור חפצים ומרחבים תרבותיים הקשורים אליהם. הלדינו כבר אינה משמשת כבעבר שפה ראשית עבור צאצאי יהודי ספרד ומגורשיה. שימורו הפיזי העתידי של צריף גן הילדים, המקום בו ילדי בורגתה – שבמקור דיברו, שרו, ציירו וחלמו בלדינו למדו לעשות זאת בעברית – מספקת תחושה של כבוד וזהות מקומיים. ייעודו של הצריף כמרכז למורשת הלדינו, הוא מהלך שמייצר המשכיות רב דורית ושומר על שרשרת הדורות לבל תינתק”.

 

הישארו מעודכנים

    חדשות ועדכונים אחרונים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.