חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

חדשות המועצה

מוזיאון בית הפלמ"ח מציג: "סיפורים מהבית"

פורסם: 8.4.2024

11 תערוכות של 10 מוזיאונים מהנגב המערבי ומגבול הצפון:

סיפורי תרבות חברה ותקומה בצד הגבול

אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, בשיתוף משרד המורשת, המועצה לשימור אתרים ועיריית תל אביב-יפו, מזמינים את הציבור הרחב לבקר ולהתרשם מ”סיפורים מהבית”  – תערוכה ראשונה מסוגה, שתיפתח במוזיאון בית הפלמ”ח בתל אביב ב-11.4.24. בתערוכה יציגו 10 מוזיאונים ואתרי מורשת מהנגב המערבי ומגבול הצפון, שהתפנו עקב המלחמה ואינם יכולים להציג את התערוכות במקום מושבם.

המוזיאונים המשתתפים בתערוכה: “בית הנוסטלגיה” בבארי, “בית שביתת הנשק”, מוזיאון יד מרדכי, בית המייסדים בשדרות, מוזיאון “עוז בנגב” בנחל עוז, מוזיאון “בארות בנגב” בעלומים, מוזיאון חומה ומגדל בחניתה, “בית השומר” בכפר גלעדי, מוזיאון “בר דוד” בקיבוץ ברעם, ומוזיאון הרעות במצודת כ”ח (נבי יושע). בנוסף, מכון שיטים מבית השיטה יציג תערוכת הגדות קיבוציות לפסח, שתוצג לקראת החג כתערוכה נודדת במרכזי מפונים.

עם פרוץ המלחמה, פונו מבתיהם כ-125,000 תושבים מדרום הארץ ומצפונה. עקב המצב, אתרי המורשת והמוזיאונים לאורך הגבולות אינם פועלים כסדרם – רובם סגורים לקהל וחלקם נפגעו פיזית מהפגזות. במוזיאון בית הפלמ”ח בתל אביב, החליטו לתת במה לעשרה מוזיאונים סגורים להציג בחודשים הקרובים מתערוכותיהם תחת הכותרת: “סיפורים מהבית”. התערוכה נותנת הזדמנות להתרשם מחוויית החיים לאורך הגבול, מהחלוציות ומהעמידה. היא מבקשת לחלוק את הכבוד הראוי לאנשים הנושאים אותם ובמקביל – להחיות את המוזיאונים מהנגב המערבי ומהגליל העליון”.

שר המורשת, הרב עמיחי אליהו: “התערוכה ‘סיפורים מהבית’ היא ביטוי מרגש לחוסן ולתעוזה של מתיישבי עוטף עזה וגבול הצפון. מורשתם של “אנשי הגבולות” צריכה לקבל הוקרה והנצחה לדורות הבאים. בתערוכה ייחודית זו יתאפשר לציבור הרחב להכיר מקרוב את סיפוריהם המרתקים, את עמידתם האיתנה ואת אהבתם למולדת”.

סמנכ”ל וראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת, אריה מועלם: “משרד הביטחון ואגף משפחות הנצחה ומורשת רואים במורשת מרכיב חשוב בחוסנה של החברה הישראלית. מצאנו לנכון להביא את קולם האותנטי של הקיבוצים והערים על קו הגבול ולהוות להם מקום ובית בימים קשים.

מרשים לגלות את העוצמות שיש באתרי המורשת ואנשיהם שממשיכים ליצור ולספר גם כאשר הם מפונים ורחוקים מביתם”

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: “תערוכת “סיפורים מהבית” משלבת שני נושאים היקרים לליבה של תל אביב-יפו: דאגה למפונים מהצפון ומהדרום ותחום התרבות. מתחילת המלחמה, קלטנו בתל אביב-יפו עשרות אלפי מפונים וסיפקנו להם מעטפת שלמה של שירותים עירוניים בתחומי רווחה, חינוך וקהילה. מבחינתנו, הם אינם אורחים, הם תושבי העיר לכל דבר ועניין ואנחנו מחויבים להם עד שיוכלו לחזור לביתם בשלום. כעת, אנו מארחים בעיר גם את האמנות המקומית שלהם ומהווים בית לתוצרים של 10 מוזיאונים ואתרי מורשת מהעוטף ומגבול הצפון. מחכים לחזרת כל החטופים והחטופות הביתה במהרה”.

מנכ”ל המועצה לשימור אתרים, עמרי שלמון: “אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, משרד המורשת, המועצה לשימור אתרים ועיריית תל אביב-יפו חברו יחד ליוזמה מיוחדת זו, מתוך מחויבות להמשך קיום חיי תרבות ויצירה גם בעתות מלחמה, במיוחד כפי שהיא באה לביטוי במוזיאונים ובאתרי מורשת בעוטף ישראל. מאחר שכרגע ישנה מגבלה לבקר במקומות אלה, מאפשרת תערוכה מיוחדת זו נגיעה, ולו חלקית, בעולם שלם של אמנות המתקיים בהם דרך קבע. נמשיך לעשות כל מאמץ, על מנת להמשיך ולספר את סיפוריהם של מוזיאונים ואתרי מורשת אלה, בכל דרך וככל שיידרש”.

מנהלת מוזיאון בית הפלמ”ח, שירי ארליך: “בית הפלמ”ח חזר לפעילות בדצמבר בעוד הלחימה בדרום ובצפון נמשכה. חברים ושותפים שלנו לדרך לא יכלו לפתוח מחדש את המוזיאונים ואתרי המורשת. מהשיחות איתם הבנו את כפל המשמעות של היותם מפונים גם מהבית הפרטי וגם מהבית ההיסטורי. הבנו שדרוש להם מקום לספר את סיפורם. הממונים עלי במשרד הביטחון נתנו את האישור ואספנו למשימה את השותפים הטבעיים ממשרד המורשת, המועצה לשימור אתרים ועיריית תל אביב-יפו – כולם יחד איפשרו להקים את הפרוייקט. יצאנו לדרך עם שלושה מוזיאונים והרבה חששות ובסוף מציגים במכלול התערוכות 10 מוזיאונים. כשרואים את החומרים, ומשוחחים עם האנשים מבינים מה זו ציונות.”

על התערוכה

בית שביתת הנשק: איך מגיעים להסכמות במרחב כל כך אלים

בית שביתת הנשק, הנמצא בסמוך לאנדרטת “חץ שחור” על גבול רצועת עזה, הוא המקום בו נערכו לאחר מלחמת העצמאות מפגשי ועדת שביתת הנשק בין ישראל למדינות ערב. בשנה שעברה, בהובלתו של אופיר ליבשטיין ז”ל, אז ראש המועצה האזורית שער הנגב, הוחלט על הקמתו במבנה של מוזיאון שיעסוק במשא ומתן ובסיכוי. התצוגה הוקמה בארבעה באוקטובר, אך לא זכתה להיפתח. בשבעה באוקטובר, התרחש ליד בית שביתת הנשק אחד הקרבות הקשים ביותר, במהלכו ספג המבנה פגיעות קשות.

אופיר ליבשטיין עצמו נפל באותו יום כשיצא להגן על קיבוצו, כפר עזה. התערוכה מוקדשת לזכרו.

מוזיאון יד מרדכי: בית על הגבול

התערוכה “בית על הגבול” תעסוק במתח בין המושגים “בית” ו”גבול” באמצעות צילומים עכשוויים של שלושה צלמים: דנה אריאלי, משה פילברג וצפריר ניר. התערוכה מוקדשת לזכרו של אלון שמריז, בנו של אבי שמריז, איש צוות המוזיאון.

בית המייסדים בשדרות: הרוקמות

בית המייסדים, המציג את סיפור היווסדה של העיר, מיוצג באמצעות קבוצת הרוקמות של שדרות. באמצעות הרקמה האתיופית המסורתית, משלבות חברות הקבוצה את סיפורן האישי בסיפור הציוני של כולנו. הרוקמות יציגו שורה של פתגמים אמהריים, המתכתבים עם המציאות הישראלית.

מוזיאון בארות בנגב: עד המגדל הזה

מגדל המים של הקיבוץ הדתי הראשון בנגב, בארות יצחק, הוקם ב 1943, הופגז ב-1948 ומאז הוא עד אילם לנעשה באזור. זהו סיפור של התיישבות חלוצית, של לחימה ועזיבה, של עליית קיבוץ עלומים תחת בארות יצחק ושל זיכרון. מגדל המים היה עד גם לשבת, 7 באוקטובר, בה הותקף קיבוץ עלומים ותושביו פונו.

 

 

מוזיאון “עוז בנגב” – נחל עוז

המוזיאון יקיים הקרנה של “נחל עוז בחמישה צבעים” – סרט מרכז המבקרים. הסרט מתאר את סיפורה של נחל עוז ומזכיר את סיפור הירצחו של המא”ז, רועי רוטברג, עליו ספד שר הביטחון דאז, משה דיין: “הנשכח מאיתנו כי קבוצת נערים זו, היושבת בנחל עוז, נושאת על כתפיה את שערי עזה הכבדים?”.

בית הנוסטלגיה בבארי: ילדות בבארי – רקמת חיים

בשבת בבוקר, 7 באוקטובר, תוכנן בבארי משחק משימות לכבוד חג המשק ה-77, שעסק כולו בנושא ילדות בבארי.

התערוכה “ילדות בבארי – רקמת חיים”, מספרת את סיפור הילדות בבארי, כשחוט של אהבה נרקם ומחבר בין השלבים השונים – מבית התינוקות ועד לתיכון. מתוך היש העשיר של העבר, עולה בתערוכה החסר הגדול של אלה שאינם, החסר בילדים ובמשפחות שנעדרים מהקיבוץ בעל כורחם. התערוכה מנסה לרקום חוטים של תקווה בין העבר המפואר להווה המדמם, תוך אמונה עמוקה שניתן יהיה לחזור ולרקום בבארי רקמת חיים חדשה, של ילדים ומשפחות, זקנים וצעירים, שיחזרו לחיות, לחגוג ולשמוח בקיבוצם.

מוזיאון חומה ומגדל – חניתה: הרפסודה של חניתה

התערוכה תתרכז בפינוי ילדי חניתה בליל הכרזת המדינה, על רפסודה מנהריה לחיפה. את הסיפור איירה מיכל דיבואה בת הקיבוץ, במגזרות נייר צבעוניות, שהופכות את הסיפור הדרמטי לזיכרון ילדות מחויך. באותה הרוח, היא מאיירת את “יומנה של מפונה”, בקריקטורות המחייכות את הדרמה של היום.

 מוזיאון בית השומר – כפר גלעדי: אתוס שומרי – דיאלוג

הגלריה לאמנות, השוכנת במוזיאון ההיסטורי, תתמקד בהשוואה בין החלוציות של דור המייסדים מול דור העתיד. בתערוכה יציגו שלושה מהאמנים הבולטים של הגליל: ורדה יתום, בלה קפלן ובועז לניר.

 

 

מוזיאון בר דוד: סובב ברעם

המוזיאון מציג תערוכות קבועות ומתחלפות של מיטב האמנים, המשקפים את רוח התקופה. בתערוכה הנוכחית יוצגו צילומים ממלחמת לבנון הראשונה, שצילם איש הפלמ”ח דוד מאסטרו.

מוזיאון הרעות במצודת כ”ח (נבי יושע)

יקיים ב-18.4 במתחם התערוכה את טקס האזכרה השנתי לחללי קרבות נבי יושע במלחמת העצמאות.

מכון שיטים: והיא שעמדה – הגדות קיבוציות

מכון החגים הקיבוצי בבית השיטה מציג תערוכה של הגדות קיבוציות, המהדהדות את שאלות הימים האלה. לקראת חג הפסח, יוצגו ההגדות כתערוכה ניידת במרכזי קהילות מפונים.

 

התערוכה תיחנך ב-11.4.2024 ותהיה פתוחה לקהל הרחב במהלך החודשים הקרובים.

כתובת מוזיאון בית הפלמ”ח – רחוב חיים לבנון 10, תל אביב

 

יש לאשר הגעה בהודעה חוזרת למספר זה.

כניסה עם תעודת לע”מ בתוקף.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לשי 055-6640206

הישארו מעודכנים

    חדשות ועדכונים אחרונים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.