חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

קחו חלק

אבאל'ה בוא ללונה פארק. ביפו

מחוז תל אביב

ישראל יצחקי חוזר אלינו עם שירו “אבאל’ה בוא ללונה פארק”, ומזכיר לנו נוסטלגיה. השיר נכתב ב-1953 כשנבנה הלונה הפארק ביפו. אחרי 16 שנים הוא נהרס ומקומו החדש נקבע בגני יהושע, בצפון תל אביב.

במשאל חופשי שערכתי בקרב בני 30-40, הסתבר שאינם מכירים את הסיפור, והנה לפנינו הזדמנות לשמר מורשת וידע. תהיה זו “סיבה למסיבה”, אם נערוך טקס חגיגי של הצבת שלט באתר ההיסטורי, בו נציין את מיקומו של הלונה פארק “זכרונו לברכה”. בתקופה בה אנו כה זקוקים לשמחה, יהא זה אתגר מתאים ועיקרון השימור בצדו.
        תמר כהן – תל אביב

בעקבות פנייתה של תמר כהן, ביקשנו מהזמר ישראל יצחקי לספר מחוויותיו אודות המקום ואלו דבריו: “באחד הימים יצאתי מאולפן ההקלטה וסיפרו לי כי הגיע לונה פארק ליפו. עד אז ראיתי לונה פארק רק בסרטים וניגשתי לראות במה מדובר. הלונה פארק לא הזכיר בדיוק את אלו שראיתי בקולנוע… הגלגל ה”ענק” היה בגובה של שלושה-ארבעה מטרים בלבד, היו בו מכוניות מתנגשות ועוד כמה מתקנים צנועים. על אף זאת, המקום ריגש אותי ביותר בשל התלהבות הילדים ואת ההשראה קיבלתי מקריאותיהם “אבאל’ה בוא”. בו במקום הלחנתי מנגינה לשיר, ובערב, כאשר חזרתי מהופעה, ישבתי אל תוך הלילה, לכתוב את המילים. הייתה זו הפעם הראשונה בה כתבתי שיר מתוך חוויה אישית שלי ובחרתי לשיר אותו בגוף ראשון, כאותם ילדים ששמחתם ריגשה אותי כל כך. על מנת לבחון את הדברים השמעתי אותו לילדיה של אחותי. לאחר שאלו הביעו התלהבות, התחלתי לשיר אותו. השיר זכה להצלחה אדירה ומכרנו ממנו כ-500 תקליטים. על שיר זה גם זכיתי בפרסים רבים”.

מעטים זוכרים את הלונה פארק שהיה ביפו. המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, הפועלת במשותף עם חוקרים, אדריכלים ואוהבי יפו, למען חשיפת ושימור הרבדים השונים של יפו ועל אחת כמה וכמה סיפורם ושרידי אתרים שהרכיבו את חיי החברה והתרבות, רואים בסיפור הלונה פארק פרק מעניין וחשוב שראוי שיזכה להתייחסות במרחב. בימים בהם מדברים על שיקום שדרות ירושלים והשבתן לימי הזוהר שלהן, ראוי לבחון דרכים שיספרו את סיפורו של הלונה פארק והגלגל הענק במקום.

אנו קוראים לכל מי שיש בידיו מידע ותצלומים על האתר להעבירם לידינו כדי שנוכל לפעול לקידום הדבר ואנו מודים לתמר כהן על הבאת הנושא לידיעתנו.
      תמר טוכלר – מנהלת מחוז תל אביב במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל

מעוניין לקחת חלק?

    מאבקים ציבוריים נוספים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.