חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

קחו חלק

סכנת הרס מבנים לשימור בשכונת נחלת גנים ברמת גן

מחוז תל אביב
01.05.2012

מאת: תמר טוכלר – מנהלת מחוז תל אביב במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל
מתוך “אתרים”, גיליון 51

שכונת נחלת גנים שוכנת בין רחוב המבדיל לרחוב בן גוריון של היום, ובין רחוב אבא הלל סילבר לדרך ז’בוטינסקי, והיא השלישית מבין השכונות הראשונות של רמת גן. בפסח תרע”ד – 1914 נערכה אסיפת בעלי מלאכה ביפו שכונסה על ידי מנחם שינקין, והוקמה אגודה בשם “נחלת גנים” במטרה לרכוש שטח להתיישבות בקרבת תל אביב, שיאפשר לכל מתיישב להמשיך בעבודתו ועם זאת לעסוק בחקלאות זעירה. המשפחות הראשונות עלו על הקרקע בשנת 1923 והשכונה סופחה לרמת-גן בשנת 1943.

ברחוב המקור 5, שוכן אחד מהמבנים הוותיקים בשכונה, “בית אברבנאל”, שנבנה על ידי אסתר ומיכאל אברבנאל. אדר’ מיכאל אברבנאל תכנן את מרבית המבנים בנחלת גנים. הוא בנוי בסגנון הבינלאומי (“באוהאוס”), ואיכותו וקסמו האדריכלי והאסתטי עדיין ניכרים בו. 

הבניין ראוי לשימור על פי כל הקריטריונים! כך גם קבעה עיריית רמת גן בעבר וכך על פי סקר האתרים שנערך. עם זאת, לא הוכן עבורו תיק תיעוד, למרות דרישתנו לעשות זאת כבר בשנת 2008. בינתיים עבר הבניין לידי קבוצת רכישה וזו, בתמיכת עיריית רמת גן, קידמה תכנית להגדלת זכויות ולבניית בניין מגורים ללא אפשרות לשימור הבניין ההיסטורי. 

הגשנו התנגדות לתכנית, בה דרשנו השלמת תיעוד ודיון בוועדת השימור המקומית, הדיון עבר לוועדת הערר המחוזית. בסוף יולי 2012 הועדה המחוזית החליטה על פרסום סעיפים 77 ו- 78 לחוק התכנון והבנייה, במסגרתם פורסמה הודעה על הכנת תכנית שימור לר”ג ונקבעו תנאים מגבילים להוצאת היתרי בנייה, על פיהם לא תותר הריסת מבנה או אתר הנכלל ברשימת המבנים שבסקר ולא יוצא היתר בניה, אלא באישור הוועדה המחוזית ולאחר קבלת המלצת ועדת השימור בצירוף תיק תיעוד מקדים. החלטה זו של הועדה המחוזית, הקפיאה למעשה את הדיון במבנה זה, שכאמור נכלל בסקר האתרים של ר”ג, ותקוותנו כי בקרוב ימצא פיתרון ראוי לאתר.

יש לציין כי אין זה הבית היחידי שסכנת הריסה מרחפת עליו בשכונת נחלת גנים. במקום עדיין קיים מכלול של מבנים בסגנון הבינלאומי, אך ביחס לרבים מהם כבר קודמו תכניות נקודתיות להקמת מגדלי מגורים. לאחרונה אף נהרס “בית המוכתר”, ביתו של מוכתר השכונה, מנחם יצחק לוין, ברחוב רש”י 12 שהיה מוכר לעירייה כבניין הראוי לשימור.

מעוניין לקחת חלק?

    מאבקים ציבוריים נוספים