חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

קחו חלק

המאבק על שימור מעונות העובדים במתחם לביא בגבעתיים

מחוז תל אביב
‘מעונות הפועלים’ של מתחם לביא נבנו בשולי שכונת הגנים רמת יצחק עבור חברי תנועת “פועלי ציון שמאל”, מפלגה סוציאליסטית-מרקסיסטית עצמאית שפעלה בנפרד ממפלגת “אחדות העבודה” השולטת. המעונות כוללים שלושה מבני דירות מלבניים מקבילים, המתנשאים לגובה שתיים עד שלוש קומות ונחצים על ידי חדרי מדרגות וכן מבנה נפרד ל’צרכניה קואופרטיבית’. בקומת הקרקע, בדומה למתחמי מעונות העובדים, תוכננו לרווחת דיירי המקום שטחים ציבוריים וניתנה התייחסות מיוחדת גם לנושא הנוי והנוף. 
מדובר במתחם היסטורי בעל חשיבות שימורית גבוהה בו קודמה תכנית פינוי בינוי מסיבית שעמדה למחוק את המתחם ההיסטורי כליל ללא התייחסות הולמת לצמחיה והמבנים ההיסטוריים ולמרקם הסביבה כולה. 

במסגרת הליך התנגדויות לתכנית (גב/437) ובעקבות התנגדות שהגישה מועצה לשימור אתרי מורשת בישראל לתכנית ביחד עם סניף החל”ט בתל אביב, דרשה הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז תל אביב מהיזם להכין סקר צמחיה למתחם ותיק תיעוד למבנים ההיסטוריים. עם השלמת סקר הצמחייה ותיק התיעוד למתחם הוחלט במחוז לדחות את תכנית הפיתוח המוצעת שביקשה להרוס את המתחם כולו. במשך הזמן ניסו העירייה והיזמים לבטל את החלטות המחוז ולמצוא דרכים לממש את אישור התכנית.

באפריל 2013 התקיים דיון נוסף בדבר עתידה של התכנית בוועדת המשנה לעררים במועצה הארצית, בעקבות כתב ערר שהגישה עיריית גבעתיים. החלטת ועדה הערר הייתה לדחות את התכנית המקורית, משום שזו לא כללה הוראות שימור למתחם, ויחד עם זאת קבעה את אופי השימור של התכנית החדשה למתחם, המבוסס על החלופה התכנונית שהוצגה על ידי עיריית גבעתיים, על פיה ישמר המבנה המזרחי ושאר המבנים יהרסו לטובת בניית מגדלים.

החלטה זו עומדת כנגד תפישתה של מועצה לשימור אתרי מורשת בישראל אשר דוגלת בשימור מרקמי למתחם; קיימת חשיבות גדולה לשימור מכלול המרכיבים בו, על המבנים והרצועות הירוקות ביניהם, המספר את סיפורו ההיסטורי של המקום ומבטא את האידיאולוגיה הסוציאליסטית של מקימיו. לאור תפישתנו זו אנו נערכים להמשך פעילות בנושא.

 

מעוניין לקחת חלק?

    מאבקים ציבוריים נוספים