חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

מאמרים

אשקלון - שכונת מגדל העברית

  • 1.10.2008
  • |
  • מאת: ההיסטוריון גד סובול וד"ר אבי ששון, המכללה האקדמית אשקלון
  • |
1.10.2008
כיכר העצמאות ("החאן")

כיכר העצמאות (“החאן”)

מדרחוב הרצל

מדרחוב הרצל                                     


כשהוחרבה אשקלון הקדומה על ידי ביברס בשנת 1270, עבר המרכז העירוני מזרחה והוקם ישוב חדש באתר של מג’דל. עדות לכך הוא המסגד הגדול בכיכר העצמאות שנבנה בשנת 1300 על ידי הסולטאן הממלוכי נאצר מוחמד. לפי תעודה עותמאנית משנת 1516 היו רבע מאדמות מג’דל הקדש למסגד כיפת הסלע ולמסגד מערת המכפלה. מאמצע המאה ה –19 ואילך ובעיקר בתקופת המנדט הבריטי, הייתה מג’דל מרכז מנהלי אזורי, ואתרים רבים בשכונה מעידים על פריחתה. רחוב הרצל, רחובה הראשי של מגדל, חוצה אותה לכל אורכה משדרות בן גוריון בדרום ועד כיכר העצמאות היא “ככר החאן” בצפון. לאורכו מרוכזים כמה מן האתרים ההיסטוריים החשובים ביותר מתקופת המנדט ומימיה הראשונים של העיר העברית.

בית העירייה

בית העירייה

בית הספר לאמנויות

בית הספר לאמנויות

בית הספר לאמנויות שוכן במבני בית הספר לבנים אשר הוקם על ידי הממשל הבריטי עבור עשירי העיר והסביבה, והם מופיעים לראשונה במפת המרחב של מג’דל משנת 1932. בשנים 1938 ו–1946 נוספו בניינים חדשים והוא הפך לבית ספר ממשלתי לבנים ולא עוד תיכון אקסקלוסיבי. לאחר כניסת צה”ל לעיירה, חזר המבנה לשמש כבית ספר יסודי לילדי מג’דל על שמו של ברל כצנלסון. עם התרוקנות השכונה מתושביה שעקרו לשכונות החדשות, ננטש בית הספר ובשנות ה–70 פתחה האמנית אילנה שפיר במקום מרכז לאמנות. משנות ה–80 פועל במקום בית הספר לאמנויות, כבית ספר יסודי-ממלכתי עם דגש על מצוינות ומרכז לאמנויות.

במדרחוב במורד רחוב הרצל ניצב בניין העירייה הראשון בעיר העברית. האזור בו נבנו בית הספר לבנים ובניין העירייה היה עד סוף שנות ה-20 אזור חקלאי. במהלך שנות ה–30 החל האזור להתפתח מבחינה אורבנית ונבנו בתי מגורים ומשרדים. עם כניסת צה”ל למג’דל הושלט ממשל צבאי ובבניין שוכנו משרדיו שפעלו עד ביטולו בתחילת 1951 לאחר פינוי ערביי העיירה. כשאשקלון הייתה לרשות מקומית שוכנו בבניין משרדיה עד שנות ה–60. במהלך שנות ה-80 עבר הבניין שיפוץ תוך שמירה על חזיתו ותכנונו המקוריים ומשמש כיום בניין משרדים.

בית מרקחת זרכיאס

בית מרקחת זרכיאס

 בניין קופת חולים                                                           

בניין קופת חולים

לא רחוק מן העירייה ניצב בניין דו-קומתי שנבנה באמצע שנות ה–30, אשר שימש למגורים ולמשרדים. לאחר קום המדינה ועד שנות ה–70 שימש המבנה את קופת חולים הכללית ואחר כך כמעבדה של קופת החולים. מאוחר יותר נרכש על ידי קופת חולים לאומית אשר שיכנה בו את משרדיה ובו פעלה מרפאת השיניים של הקופה. הבניין שופץ  תוך שמירה על חזיתו המקורית בקומה השנייה.

 תחנתנו האחרונה בסיור הקצר היא כיכר גולומב, קצת דרומית לה, רחוב צה”ל שהיה גבולה הדרומי של  מג’דל עד תום מלחמת העולם הראשונה. אחד המבנים בכיכר ידוע בעיקר בזכות בית המרקחת של זכריאס הערבי הנוצרי, שפעל במקום גם כמה שנים לאחר שמג’דל הפכה לעיר עברית. הבניין נבנה כנראה בסוף המאה ה–19 והוא דוגמא קלאסית לאדריכלות הבנייה העירונית-ערבית המבוססת. הוא ייחודי מבחינת עושרו הארכיטקטוני ותכנונו. בקומתו הראשונה היו משרדים ובקומה העליונה דירות למגורים. לאחר קום המדינה התגורר בקומה העליונה המושל הצבאי הראשון עשהאל צוקרמן. בראשית שנות ה-90 שופץ המבנה אך למרבה הצער הוסרו המרפסות היפות.

רחוב הרצל ושכונת מגדל כולה מוזנחים כיום,  זוהרה של השכונה אבד בשל בניה פראית, הזנחה, התפוררות מבנים והעדר תכנון אב לפיתוחה. רק לאחרונה הולכת ומתגבשת ביוזמתה של העירייה תכנית אב לשיקומה של השכונה, במסגרת מיתוג אשקלון כעיר תיירות.

 
 

הישארו מעודכנים

    מאמרים ועדכונים אחרונים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.