חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

מאמרים

יצחק "חקה" חופי ז"ל 2014-1927

  • 15.9.2014
  • |
  • יוסי פלדמן
  • |
15.9.2014
ביום רביעי הלך לעולמו יצחק (“חקה”) חופי. נפרדנו מידיד המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל וממתווה דרך שהניח את יסודות השימור במבנים המיוחדים של חברת החשמל.

חקה ליווה את המועצה מיום הקמתה, נמנה עם ידידיה ומעצבי דרכה. זכיתי להיות חניכו של חקה בתנועת “מחנות העולים”, דבר שסייע לי לגייסו ולצרפו כנאמן השימור. ההכרות בינינו אפשרה לי לפנות אליו ולהיוועץ בו בהתחלה הקשה בדרכה של המועצה.

הצלחנו לשכנעו לשמר את מבני חברת החשמל ברחוב החשמל בתל אביב, ששימשו את ההתיישבות האמריקאית בתל אביב. המבנה היה בית שייח שנבנה בראשית המאה ה-19 ולידו נחפרה באר עמוקה שהזינה בתעלה שעברה בניקבה את שטחי החקלאות שהיו ממוקמים היכן שתעמוד לעתיד התחנה המרכזית הישנה של תל אביב. חקה החליט שלאחר שיקום המבנה, הוא ישמש כבית הדירקטוריון של חברת החשמל.

את תכנון המבנה ביצע יעקב שפר שהיה מהנדס השימור של המועצה. מפנה משמעותי חל באחת מגיחותיי לצפון כאשר נתקלתי במבנה חברת החשמל בטבריה, ונדהמתי לראות את הרס המבנה הייחודי הבנוי בסגנון הבאוהאוס. מיד הזדרזתי להתקשר לחקה ולמחות בכעס על הרס ונדלי זה. חקה הבטיח שיפסיק מיד את ההרס ויברר אודות תלונתי וערכו של המבנה וכך היה. ההרס נפסק וניתנה הוראה לשקמו בהקפדה.
בהמשך קיבלתי מפרופסור הרברט מהטכניון סקירה על המבנים ההיסטוריים והמונומנטאליים של חברת החשמל שנבנו באזור על ידי רוטנברג, מייסד החברה, וקבוצת אדריכלים. הצעתי לחקה לשמוע את הסקירה ובעקבות כך הוא כינס את הדירקטוריון של החברה לשמוע את ההרצאה המרתקת. מהרצאה זו יצאה בהמשך ההחלטה לשמר את המבנים הייחודיים של חברת החשמל: מבנה תחנת הכוח בירושלים ובתל אביב, המבנים ברחוב החשמל ותחנת רידינג, תחנת הכוח בחיפה, מבנה חברת החשמל בטבריה ומפעל שיקום מיוחד בגשר שם הוקם מרכז מבקרים המתייחס למפעלו המרתק של רוטנברג בנהריים.
בנוסף, קיבלה על עצמה חברת החשמל את האחריות לשקם את חוות חפציבה בקרבת התחנה בחדרה. כל אלה היו קטעים ממסלול השימור של חברת החשמל, שהמשיכה במדיניות השימור גם לאחר שסיים חקה את תפקידו והוריש את מסורת השימור לבאים אחריו.
לשיא פעילותה בנושא השימור הגיעה חברת החשמל עם התגייסותה למבצע המרשים של הצבת האונייה במחנה המעפילים עתלית. האונייה הגיעה למזח של חברת החשמל בחדרה וללא מעורבותה בהבאתה והובלתה המורכבת של האונייה לעתלית, ספק אם היינו יכולים להתברך באחד המפעלים היפים ביותר שידעה המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.

חקה רשם בהיסטוריה של חייו תפקידים רבים, בין היתר בצבא ובמערכת הביטחון. הוא בלט בכושר מנהיגותו, בחוכמתו ובאישיותו המיוחדת והצנועה. המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל תזכור אותו תמיד כנאמן שימור, מעצב דרך ומבצע.

יהי זכרו ברוך

הישארו מעודכנים

    מאמרים ועדכונים אחרונים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.