חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

מאמרים

"כמו חדשה" - כמעט בת 90 ועדיין עובדת במרץ!

  • 4.12.2012
  • |
4.12.2012
בימים אלה מסתיים תהליך שיפוץ ושיקום של מבנה תחנת ההשנאה אשר בדרך יפו, פינת רחוב לוינסקי בתל אביב, מבנה שהוכרז כמבנה לשימור בהגבלות מחמירות. תחנה זו נבנתה ב-1923 וכונתה “השלישית”, על שום היותה השלישית במניין תחנות ההשנאה שהקימה “חברת החשמל ליפו בע”מ”. בתקופה ההיא היה נהוג למקם את השנאים העירוניים בתוך מבנים עשויים בטון, שהוצבו בקרנות הרחוב. על אף שהמבנים היו קטנים, הם הציגו נוכחות פיסית מרשימה הן מבחינה אדריכלית והן מבחינה היסטורית. בתחנה שניצבה בפינת הרחובות אלנבי ונחלת בנימין, הפעיל פנחס רוטנברג, מייסד חברת החשמל, את המתג שהזרים לראשונה לבתי הארץ את החשמל שייצר.

מבנה התחנה שבדרך יפו תוכנן על ידי האדריכל ריכארד קאופמן, אותו הזמין רוטנברג על מנת שיתכנן את תחנות הכוח הראשונות בארץ. עיצובו של המבנה מדמה שער כניסה למקדש מצרי עתיק. המבנה מרובע ומעניק תחושת מסיביות, קירותיו משופעים וחסרי עיטורים וקצהו העליון מוקף שלוש רצועות פלדה, אליהן מחוברים כבלי החשמל. עד היום, מזה כמעט 90 שנה, ממשיכה תחנת ההשנאה להזרים חשמל!

מאחר שהתחנה, כאמור, פעילה עד היום, תהליך שיקומה דרש לוגיסטיקה סבוכה ומורכבת. ראשונים הוסרו המתקנים הטכניים ומערכת הכבלים הענפה שמעל החזיתות של המבנה ההיסטורי, והועתקו אל החלל הפנימי. בשלב זה התבצעה רוב העבודה בלילה בשל הפסקות החשמל היזומות שהצריכה. בהמשך הוסר גם טיח הזרדים המקורי, כדי לבצע שיקום יסודי של הבטון והברזל מהם מורכבים קירות המבנה. בתום השיקום הונחו שכבות טיח חדשות, באופן ששיווה למרקם המתקבל את האופי הקרוב ביותר לטיח המקורי. רצועות הפלדה שבראש התחנה עברו תהליך ניקוי ושיקום ותחנת המאור של העירייה, הצמודה למבנה, הועתקה למיקום חלופי. אנשי מחוז דן של חברת החשמל עמלו במרץ על שיקום התחנה בשיתוף ובתיאום מלא עם אנשי מחלקת השימור של עיריית תל אביב-יפו. במהלך החודשים הקרובים תבוצענה עבודות פיתוח סביב התחנה, בסופן יוכלו עוברי האורח ליהנות מכיכר נעימה ומוצלת בה ניתן יהיה לשבת ולצפות במבנה וברחוב.

בעבר, מספר לא מבוטל של תחנות השנאה קטנות מעין אלה היו פזורות בתל אביב, אולם כיום נותרו מהן שתיים בלבד. התחנה השנייה שנותרה על תילה היא זו הידועה כ”חמישית”, הממוקמת בקצהו של גן ציבורי ברחוב ציונה תג’ר, בשכונת עג’מי ביפו. תחנה זו תוכננה על ידי האדריכל אלכסנדר ברוולד, שהירבה להשתמש במוטיבים מזרחיים, בניגוד לסגנונו המודרני של קאופמן. התחנה מזכירה בצורתה מסגד; היא בנויה אבן, בבסיסה פתח קשתי ובראשה עיטור אוריינטלי, ממנו מתנשא צריח. התחנה זכתה לשיפוץ לפני מספר שנים, אך כיום אינה פעילה עוד.

הישארו מעודכנים

    מאמרים ועדכונים אחרונים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.