חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

מן התקשורת

תחנת צמח של רכבת העמק נפתחה למבקרים

פורסם: 1.5.2016

התחנה העתיקה של רכבת העמק במתחם צמח, שהיא מהחשובות בתחנות רכבת העמק, שוקמה ושוחזרה על ידי המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל בשיתוף עם המועצה האזורית עמק הירדן, מכללת כנרת, משרד התרבות והספורט, אגף מורשת במשרד התפוצות, הקק”ל ורכבת ישראל. התחנה הפכה להיות אתר חי המספר את סיפור התחנה וסיפורה המיוחד של רכבת העמק. במתחם התחנה מבני התחנה המקוריים ששבו לתחייה ומרכז מבקרים ייחודי. בחול המועד פסח פתוח מתחם התחנה לראשונה לקהל הרחב.
 
לפני כחמש שנים החלה המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל לפעול לשימור האתר, על מנת להחיות את המבנים וליצוק בהם תוכן. יש בשימור האתר דוגמא למימוש החלום של המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל – מבנים שישוקמו וישמשו לחינוך בצד תצוגה שתספר את סיפור המעשה של התחנה. המבנה הדו קומתי שוקם והופך להיות מבנה המשרדים של המחלקה ללימודי ארץ ישראל של המכללה האקדמית כנרת. מבנה הסיליקט שוקם ובתוכו הוצב ממ”ם – מרחב מוגן מוסדי שישמש גם כחדר לימוד. צריף הנוסעים שנהרס כולו נבנה מחדש על יסודות הצריף המקורי שנמצאו בשלמותם וישמש אף הוא ככיתת לימוד. בבית העובדים מתקופת המנדט הבריטית יפעלו שתי כיתות לימוד לאחר ששוקם; והמבנה האובאלי של מגדל המים שוקם וישמש כמוזאון לסיפור המעשה. המבנים הותאמו לצרכים העתידיים של המכללה. 

רכבת העמק הוא השם הנפוץ לשלוחה של מסילת הרכבת החיג’אזית, אשר נבנתה בתחילת המאה ה-20. המסילה קישרה בין חיפה לסמח’ (כיום “צמח”) ומשם לדרעא, על קו הרכבת החיג’אזית מדמשק, בירת סוריה, לעיר אל-מדינה שבחיג’אז (במאה ה-21, חלק מערב הסעודית). השם “רכבת העמק” לא ניתן מעולם למסילה באופן רשמי, אך נפוץ ביישוב היהודי בארץ ישראל. תחנת הרכבת סמח’ הייתה תחנת הרכבת של העיירה הערבית סמח’ (سمخ) שהייתה בדרומה של הכנרת עד למלחמת העצמאות. התחנה היא שריד לרכבת העמק שהוקמה על ידי הסולטאן הטורקי עבדול חמיד השני במטרה לקשר את העיר דמשק עם חוף הים התיכון. שרידי התחנה מצויים כיום במרכז האזורי צמח מדרום לכביש 98 בקטע מ”צומת צמח” ל”צומת מעגן”. במלחמת השחרור, במהלך קרבות עמק הירדן, נהרסו חלק מהמבנים שסביב התחנה. מאז קום המדינה היו מבני התחנה שנותרו, חלק ממחנה צבאי. 

בסוף שנת 2011, החלו עבודות הצלה, שימור ושחזור של מבני האבן הנטושים. למחרת הפתיחה לקהל הרחב (ב-25.4.16) ביקר במקום הנשיא לשעבר, שמעון פרס, שסיפר מחוויותיו בקיבוץ אלומות הסמוך לצמח. אליו נלוו ארנון חפץ, מנהל תחום שימור פיזי במועצה לשימור אתרים, ראש מועצת עמק הירדן וקרואים נוספים.

 
 

הישארו מעודכנים

    חדשות ועדכונים אחרונים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.