חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

קחו חלק

הרס חוות הגדנ"ע באר אורה

מחוז דרום
מאת: עפר יוגב – מנהל מחוז באר שבע והדרום במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל
מתוך “אתרים”, גיליון 50, פברואר 2012

ב-1949, במהלך מבצע “ערבה” לסלילת הדרך לאילת, התמקם ב”ביר הינדיס” המנדטורית (באר החושך), מחנה עבודה של חיל ההנדסה. במקום נקדחה באר שהייתה למקור המים הראשון של העיר אילת. ב-1950 הקים מפקד הגדנ”ע השני, אל”מ עקיבא עצמון, ב”ביר הינדיס” את חוות הגדנ”ע ושמה הוסב ל”באר אורה”, כהיפוך משמעות של שמה המקורי. רבבות גדנ”עים ירדו אליה, זכו להכיר את הנגב והערבה, והרבה מעבר לכך – במקום פעלה מערכת חינוכית בה קיבלו בני הנוער את ערכי הציונות, אהבת הארץ והכנה לשירות הצבאי. החווה הייתה לסמל לאומי בזיכרון הקולקטיבי, בקרב דורות של תלמידים ששהו בה ונצרו חוויה בלתי נשכחת.

ב-1990 סגר רא”ל אהוד ברק, ששימש אז כרמטכ”ל, את החווה, אשר ננטשה בחופזה תוך השארת ציוד יקר לבוזזים. רשות מקרקעי ישראל (להלן הרשות), בעלת הקרקע, התיר ליזם אילתי, בעידוד מועצה אזורית חבל אילות (להלן מ.א אילות), להגיש תכנית רעיונית להקמת מגרש גולף מדברי בשטח החווה. 

במקביל הוקמה עמותה למורשת באר אורה שאמורה הייתה לקבל שטח חלופי על הגבעה שמעל ליישוב הקהילתי, לצורך הקמת מכון להכשרת מנהיגות צעירה. בפגישה שנערכה עם הרשות ומ.א אילות בשנת 2009, דחתה המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל את רעיון הפגיעה במבנים ודרשה רעיון חלופי. בסיכום הפגישה הוחלט כי כל מהלך עתידי במקום יתואם עם המועצה לשימור אתרים. בשנת  2010, התבקשה מ.א אילות לצרף את באר אורה לרשימת השימור – מהלך שלא בוצע.

בחודש אוגוסט 2011, בפגישה של מנכ”ל המועצה לשימור אתרים עמרי שלמון עם ראש מ.א אילות אודי גת, סוכם כי המועצה תהיה מעורבת בכל החלטה הנוגעת לעתיד המתחם ושימורו. אנו מניחים כי בחודש ספטמבר 2011 פנתה מ.א אילות אל הרשות בבקשה לפנות אזבסט מחוות באר אורה, זאת מבלי ליידע את המועצה לשימור אתרים. אנשי הרשות הגיעו עם ציוד כבד והרסו עד יסוד את כל מתחם חוות באר אורה – מבנים, כיכר, כבישים ומדרכות, תוך הפרת כל הסיכומים.

עם זאת, אף לא עץ אחד נעקר – בכפוף לתיקון ה-89 לחוק התכנון והבנייה – עצים בוגרים.*

לאור מאבק בו אנו נתונים עתה, נפגשנו גם עם אנשי הרשות, במגמה להגיע לחקר האמת. המועצה לשימור אתרים ממשיכה, בדרכים שונות, לבדוק באופן יסודי את אשר אירע ולהפיק לקחים.

מעוניין לקחת חלק?

    מאבקים ציבוריים נוספים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.