חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

מאמרים

בניין חברת הביטוח ג'נרלי

  • 02.01.2018
  • |
  • איציק שוויקי - מנהל מחוז ירושלים במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל
  • |
02.01.2018

בניין חברת הביטוח ג’נרלי ששוכן בכיכר בר כוכבא ומפגש רחובות יפו ושלומציון המלכה, הינו אחד המבנים המרשימים בלב העיר. בראשית שנות ה-30 החליטה חברת הביטוח האיטלקית “אסיסקורציון ג’נרלי” (Assicurazioni Generali, בתרגום: “ביטוח כללי”) לבנות בירושלים את סניפה המרכזי בארץ ישראל (היום חברת מגדל).

לאחר רכישת הקרקע בשנת 1932 ניתן התכנון לאדריכל ריכרד קאופמן (מתכנן שכונות הגנים בירושלים, רחביה, בית הכרם, תלפיות ועוד). קאופמן תכנן מבנה בסגנון הבינלאומי  פינתי קמור, עם דגש אופקי של פסי חלונות ששם החברה התנוסס על גג הבניין. תכנית זו לא התקבלה על ידי חברת הביטוח ג’נרלי והתכנון הועבר בשנת 1933 לידי אדריכל איטלקי מרצ’לו פיאצ’ניני (Marcello Piacenini)  שהכין תכנית מהסגנון הבינלאומי של שנות ה-30 שהיה מקובל באיטליה. הדבר בא לידי ביטוי בעוצמה וחוסר העידון האופייניים לבנייה באיטליה בימי מוסוליני, תוך שילוב אלמנטים ניאו קלאסיים ומודרנים – כל זאת בקנה מידה מקומי שאינו צורם את העין. החזיתות בקומת הקרקע בנויות באבן בעיבוד גס, פתחי החנויות קמורים ומרובעים, הקומות העליונות בנויות באבן בעיבוד עדין, עם פתחי מרפסות וחלונות ישרי זווית ופסי אבן בולטים לאורך הבניין המדגישים את המעבר מקומה אחת לשנייה. גובה הבניין שונה עקב התנאים הטופוגרפים, ברחוב כורש הבניין בן שש הקומות וברחוב יפו בן חמש קומות.  

מלאכת בניית הבניין ניתנה לחברה האיטלקית דה פארו בשנת 1934. דה פארו הייתה אחת החברות הזרות הגדולות והחשובות שפעלו בארץ ישראל. מרכז החברה היה בקהיר והיא הגיעה לארץ בשנת 1917 עם הצבא הבריטי. בין השאר בנתה החברה בארץ את מחנה צריפין ומחנות צבא נוספים, את מוזיאון רוקפלר, את מנזר האחיות בטלביה, בית הספר טרה סנטה ועוד. החברה נאלצה לעזוב בשנת 1936 בגלל הסנקציות שהוטלו על איטליה על ידי “חבר הלאומים”, בעקבות פלישתה לחבש.

בניין ג’נרלי ניכר מרחוק בסמל האריה המכונף המחזיק את לוחות הברית המתנוסס במרום חזיתו, ולרגליו חקוקה בספרות רומיות שנת יסוד חברת ג’נרלי MDCCCXXI, דהינו 1831. סמל האריה המכונף משמש סמלו של מרקוס הקדוש של ונציה ופסלים כדוגמת זה נמצאים גם בכיכר “סנט מרקו”. הפסל מורכב משישה חלקים, נעשה באבן ירושלמית על ידי שלושה סתתים (שניים מהם איטלקים), והועלה מדי לילה לגג כדי שלא להפריע לתנועה ברחוב בשעות העומס. לאחר סיום הבנייה בשנת 1935, חלק מהבניין שימש את חברת הביטוח והיתר הושכר לשימושי משרד של בעלי המקצועות חופשיים.

בשנת 1946 בעקבות פעולות המרי, פונו המשרדים על ידי הבריטים והבניין הולאם. הבניין נכלל באזור הביטחון ג’ “בווינגראד”, שבו התבצרו הבריטים במובלעת מגודרת ומבוצרת בלב ירושלים. בין השאר שימש הבניין כאפסנאות המרכזית שלהם. עם עזיבת הבריטים מירושלים נכבש המקום ב-14 במאי 1948 על ידי לוחמי האצ”ל במסגרת “מבצע קלשון”. הלוחמים בפיקודו של יהודה טרייביש (מנשה) יצאו מבסיסם בבית פיינגולד והסתערו לעבר בניין ג’נרלי,שנמצא ריק מאדם, והניפו את הדגל הלאומי על האריה המכונף שעל גג הבניין.

היום שוכנים בבניין משרדי ממשלת ישראל, ביניהם מנהלת מחוז ירושלים של משרד הפנים, המחלקה לעלייה ולמרשם תושבים, מל”ח, הביקורת הפנימית ועוד. בחזית קומת הקרקע נמצא סניף מרכזי של בנק איגוד לישראל, מסעדות וסוכנות הנסיעות רג’און, מהוותיקות בירושלים. 

הישארו מעודכנים

    מאמרים ועדכונים אחרונים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.