חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

מאמרים

החאן של חדרה – מוזיאון באתר לאומי

  • 1.5.2012
  • |
  • נינה רודין, מנהלת ואוצרת המוזיאון
  • |
1.5.2012
מתוך “אתרים”, גיליון 51
 
מוזיאון החאן חדרה מציין 30 שנה לקיומו כמוסד שלידתו, הקמתו, בנייתו בפועל וניהולו לאורך אותה תקופה, הם פרי עמלה והתמדתה של עמותת מתנדבים. בשנת 1984 הניבה פעילות זו את הכרזת מבנה החאן ההיסטורי של חדרה, כאחד מראשוני האתרים הלאומיים של מדינת ישראל. עמותת החאן חדרה ע”ר מנהלת את המוזיאון על כל הפונקציות שלו באמצעות ועד מנהל, שנבחר על ידי אסיפה כללית המתכנסת אחת לשנה. המוזיאון נתמך כלכלית על ידי גופים ציבוריים ותורמים, אך יש לו עצמאות מוחלטת בקביעת המדיניות התכנית והניהולית שלו.

בצד הטיפול במבנה הבעייתי של האתר הלאומי בו ממוקם המוזיאון, מקיים החאן  שהוא מוזיאון מוכר על פי חוק, רמה גבוהה של סטנדרטים מקצועיים. במוזיאון פועל גם ארכיון העיר ההיסטורי ובו חומרים משנת 1890 ואילך. לצד צוות ההפעלה המקצועי המצומצם שלנו, עומדים 30 מתנדבים קבועים המשתלבים בתפעולו, כולל חינוך, ארכיון, ניהול, כספים, תחזוקת האתר ואוסף התרבות החומרית, ייעוץ משפטי, ניהול פרויקטים של בנייה ופרויקטים לעת מצוא.

המוטיבציה להתנדב בקרב מבוגרים, מונעת בדרך כלל מהצורך למלא חלל שהתפנה עקב פרישה מעבודה. מי שהצליחו להשתלב במוזיאון, ממלאים חלל זה באופן מתגמל וייחודי. לפני הכל, הם זוכים להעשרה עצמית בתחומים חדשים להם; ההשתלבות בצוות התפעולי של המוזיאון חושפת אותם לעולם חדש של מושגים, מרחיבה אופקים ומזמנת להם מפגשים עם קהלים, שעל פי רוב בעבר, לא היה להם מגע עמם.

נושא ההתנדבות במוזיאון החאן צבר ניסיון בתחומים שונים, והפעם אני מבקשת להתמקד בשלושה מהתחומים המובהקים ביותר בהם משולבים מתנדבים מבוגרים: הארכיון ההיסטורי של החאן מתבסס על סיוע מאסיבי של חבורת מתנדבות גימלאיות, שמטפלות בחומרים היסטוריים מקוריים, נותנות שירותי מידע לחוקרים ולסטודנטים, מקליטות זיכרונות ותיקים, מתחקרות פרשיות מן העבר ומקיימות קשרי חוץ בענייני מידע.

התחזוקה השוטפת של אוסף האובייקטים היסטוריים של החאן, שהוא הגדול באוספי המוזיאונים היישוביים בארץ, מתאפשרת רק בזכות מתנדבי סדנת הרסטורציה. הם יוזמים חיפוש פתרונות מקצועיים באמצעות ספרות מקצועית, מקיימים מפגשים עם אנשי מקצוע ומנצלים את הידע האישי רב השנים שצברו. למתנדבים בתפקידי ניהול, מזומן כר פעולה נרחב אף יותר – בין שזה במגע עם גופים ציבוריים וכלכליים מקומיים וארציים ובין בפיתוח נתיבים חדשים אל המגזר הפרטי. פירוש הדבר – כניסה לתחומי עניין חדשים ומאתגרים, ובעיקר לקיחת אחריות. למחויבות כזאת נדרשים אנשים בעלי אופי ונחישות מיוחדים, בעלי יוזמה ויכולת עמידה כמעט יומיומית בפני תיסכולים ואכזבות.  למעלה משלושה עשורים מתבסס מוזיאון החאן על פעילות התנדבותית כערך מוסרי וכלכלי ומבחינה זו, מהווה תופעה תקדימית בנוף המוזיאונים והאתרים בישראל.

הישארו מעודכנים

    מאמרים ועדכונים אחרונים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.