חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

מאמרים

היסטוריה נעלמת באשקלון

  • 01.01.2018
  • |
  • ההיסטוריון גד סובול (בשיתוף ד"ר אבי ששון – המכללה האקדמית אשקלון)
  • |
01.01.2018
שרידיהם של קברים רומיים ייחודיים, הנמצאים ברחוב יפה נוף, מצויים בסכנת הרס. מדובר באתר בעל ערך היסטורי רב הניצב על גבעת חול קטנה והגישה אליו קשה. בניין רב-קומות הנבנה בסמוך אליו תורם לערעור יציבות התל כולו. שני הקברים הרומיים ששרדו את כל תהפוכות הזמן למן המאה השלישית לספירה, מצויים בסכנה. באשקלון נתגלו שלושה קברים מעוטרים בתמשיחי קיר (פרסקות). שניים מהם שלמים. האחד הקרוי “קבר הנימפות” נמצא במיקומו המקורי (ראה תמונה). השני, כנראה קבר משפחתי, התגלה במג’דל והועתק ממקומו ונמצא ליד “קבר הנימפות”. 

ציורי הקיר הצבעוניים שנשתמרו להפליא, מצביעים על רמתה התרבותית הגבוהה של אשקלון באותה תקופה. ניכרת בשניהם יד מכוונת, תחכום ואיכות אמנותית גבוהה. על קיר הקבר הראשון מצוירות שתי נימפות מים צעירות ומעורטלות, שלראשן זר מצמחי הלוטוס. כן מצוירים בעלי חיים וצמחיית נחל, בצבעים שנשתמרו היטב. לציורים משמעויות רבות של פולחן, אמנות הקבורה העתיקה ועוד. גם בקבר השני נותרו תמשיחי קיר אם כי הרוב נמחק עם השנים. בקבר זה כוכי קבורה, כנראה משפחתיים מאותה תקופה.

 
 

הקברים נתגלו במקרה, קרוב לוודאי שישנם עוד כמותם חבויים אי שם באדמת אשקלון. הם מספרים על תושביה האמידים של אשקלון שבחרו להיקבר בפאר אמנותי. הקברים וממצאים נוספים מעידים על אשקלון כמרכז תרבותי ואמנותי חשוב גם בתחום הציור, ומעמידים אותה בשורה אחת עם ערים נוספות שקיימו רצף התיישבותי ושימרו את האמנות ההלניסטית האופיינית לאגן הים התיכון המזרחי.

עד היום נחשפו ממצאים ארכיאולוגיים והיסטוריים רבים באשקלון, חלקם תועדו. אך אתרים שנותרו חשופים בלי טיפול, שימור ותחזוקה, נידונים לתהליכי הרס ובלייה, ולעתים, גם מעשי ונדליזם וביזה. הקברים הרומיים עברו טיפול שימור ראשוני, אך בנייה בסביבת האתר והיעדר תחזוקה ושמירה עליהם ועל סביבתם המיידית, גרמו לכך שהקברים נתונים היום בסכנת גלישה והתמוטטות. רשות העתיקות מנסה ככל יכולתה לפקח שהקבלן לא יחרוג מהתחייבויותיו להגן על האתר. גם אגף הפיקוח ההנדסי של עיריית אשקלון מודע למצב ולדברי שני הגורמים הללו, האתר נמצא תחת מעקב צמוד כדי למנוע הרס, בפרט לקראת החורף הממשמש ובא. האתר נזקק ליזם שיתרום לשימורו הפיסי והפיכתו לאתר תיירותי ולאחזקתו. יש רק לקוות ולהתפלל שלא יקרה הגרוע מכל, ושיטפון או מעשי יד אדם יגרמו לאובדן אתר היסטורי כה ייחודי.

הישארו מעודכנים

    מאמרים ועדכונים אחרונים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.