חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

מאמרים

המכללה לחינוך ע"ש דוד ילין

  • 02.01.2018
  • |
  • איציק שוויקי - מנהל מחוז ירושלים במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל
  • |
02.01.2018
אחד ממוסדות החינוך הגדולים והמפורסמים בירושלים ממוקם בשכונת בית הכרם. זוהי השכונה השלישית בין שש “שכונות הגנים” שהוקמו בירושלים לפי תכניתו של האדריכל ריכארד קאופמן. קדמה להקמת השכונה התארגנות של 148 חבריה באגודת “בוני בית”, שנוסדה ב-1920 על ידי מורים ופקידים במטרה לרכוש שטח אדמה בקרבת ירושלים לשם בניין שכונה מיוחדת. באסיפה הכללית הוחלט להקצות 14 דונם מהקרקע הציבורית לבניית “בית המדרש למורים העברי”. תכנון המבנה ניתן לאדרכלים וילהלם הקר ואליעזר ילין, שנבנה כמבנה חצר מרובע דו-קומתי. בחזית הקדמית שלוש קשתות גבוהות, כאשר 15 מדרגות רחבות מובילות לחצר מוגבהת, שבכל אחד משני צדדיו אגף. חדרי הכיתות ושאר חדרי המוסד מקיפים את החצר כלפי חוץ.

מיקום הבניין נעשה בהתאם לתוכנית השכונה, בנקודה הגבוהה והבולטת של הגבעה, המיועדת למבני ציבור. הבניין דומה בצורתו למטוס. מכאן יורד רחוב אורך “המורה” ו”הסופר” המחבר את רחובות הרוחב “בית הכרם” ו”החלוץ”, התואמים את המבנה הטופוגרפי של הגבעה.

הסמינר למורים ראשון בארץ ישראל נוסד בשנת 1904 על ידי חברת ה”עזרה” של יהודי גרמניה, שהקימה מוסדות חינוך רבים בארץ. שפת הלימוד הראשית במוסד הייתה גרמנית, ומנהלו היה אפרים כהן רייס. בשנת 1913 פרצה “מלחמת השפות”, והמוסד הפך ל”בית המדרש למורים העברי”, בו הייתה העברית לשפת ההוראה בכל המקצועות. מהפך זה נעשה בידי חבר המורים בראשותו של דוד ילין, שהיה סגנו של כהן רייס. רוב המורים שהיו בין מייסדי בית הכרם, למדו במוסד זה. המוסד נדד למבנים ארעיים אחדים בירושלים.

בשנת 1927 הוחל בבנייתו של בניין הקבע של “בית המדרש למורים העברי” (המבנה היום משמש מכללה לחינוך מורים), ובשנת 1929 נסתיימה בנייתו. מייסדו של הסמינר, דוד ילין, הצליח לאסוף תרומות מארה”ב לבנייתו ולאחר מותו המוסד נקרא על שמו. משנת 1930 עבר בית הספר היסודי של השכונה לאגף המערבי של הבניין, שהפך “בית ספר לדוגמא” ליד הסמינר למורים. בשנת 1937 נוסד בית הספר התיכון (בהנהלת א’ ריגר וא’ דושקין), שהוקם בחלק המרכזי של הבניין. בית הספר הועבר לבסוף לבניין הקבע ליד האוניברסיטה בגבעת רם בשנת 1962. מבנה בית הכנסת של השכונה נקבע בבניין הסמינר, וכיום הוא משמש כבית כנסת ספרדי “חסד לאברהם” והתפילות בו בנוסח יהודי בבל.

תלמידי הסמינר למורים התנדבו לארגון “ההגנה” מיום היווסדו בשנת 1920. בניין המכללה לפני הקמת המדינה שימש מטה אזורי, בסיס אימונים והדרכה, ומחסן נשק (“סליק”) של “ההגנה”. בשנת 1929 במאורעות תרפ”ט שימש הבניין מקום מפלט לתושבי בית הכרם ושכונת הפועלים. בגג הסמינר הוקמה עמדת תצפית ושמירה, שממנה הבריחו ביריות ערבים שבאו מכיוון דיר יאסין. במאורעות  1936-1969 (תרצ”ו- תרצ”ט) התגוננו תושבי השכונה בעמדות הגנה, שהוצבו בכמה מהבתים הקיצוניים.המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל בשיתוף עיריית ירושלים וארגון ההגנה בירושלים קבעו במקום לוח זיכרון ועליו כתוב: “המכללה לחינוך על שם דוד ילין בסיס לפעילות ההגנה”.

דורות רבים של תלמידים שהפכו למורים ומחנכים למדו במכללה. ביניהם נמנים השרה לשעבר הגברת שולמית אלוני, המשורר יהודה עמיחי, הסופר ס. יזהר ועוד. היום לומדים במכללה כ- 2,400 סטודנטים במקצועות של חינוך, הוראה וניהול.

ניתן לבקר בבניין לאחר תיאום בטלפון: 6558111 – 02

 
המכללה לחינוך עש דוד ילין

המכללה לחינוך עש דוד ילין

הישארו מעודכנים

    מאמרים ועדכונים אחרונים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.