חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

מאמרים

הנצחת מורשת הקרב של המחתרות בירושלים

  • 11.1.2012
  • |
  • איציק שוויקי - מנהל מחוז ירושלים במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל
  • |
11.1.2012

עיריית ירושלים, בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ו-ותיקי המחתרות, השלימו פרק חשוב בהנצחת מורשת הקרב של המחתרות שפעלו בבירה במלחמת העצמאות, עם הצבתם של 16 לוחות זיכרון והנצחה מיוחדים ברחבי העיר. פעולת הנצחת המחתרות בירושלים החלה בסוף שנות ה-80 על ידי העירייה, בשיתוף ותיקי הלוחמים של ההגנה, האצ”ל והלח”י. בתחילת שנות ה-90 הוצבו 13 שלטים ראשונים – שבעה המנציחים את פעולות ההגנה ושישה המנציחים את פעולות האצ”ל. בשנת 1997 הוצבו ארבעה שלטים להנצחת פעילות הלח”י בעיר, אולם בשל סיבות שונות נדחתה השלמת פרויקט זה, וכמו כן התגלה צורך בהשלמת השילוט של האצ”ל וההגנה. 

בשנה שעברה, לאחר שעיריית ירושלים הקציבה את הסכום הדרוש, הוחלט להמשיך בפרויקט בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת, כאשר שלטי ההנצחה עוצבו בתבנית המוכרת של שלטי הזיכרון, שמציבה המועצה ברחבי הארץ. השלטים שהוצבו לאחרונה מביאים, בין השאר, את סיפור פיצוץ מלון המלך דוד על ידי האצ”ל בשנת 1946, ואת סיפור כיבוש אכסניית נוטרדם על ידי ההגנה. כמו כן, חודש השלט המנציח את “מבצע קלשון”, במסגרתו השתלטו הכוחות העבריים על מרכזי השליטה והעמדות הבריטיות במרכז ירושלים, בדרומה ובצפונה, ובכך ייצבו את קו ההגנה של ירושלים העברית מול הלגיון הערבי, שניסה יותר מאוחר לפלוש אליה. 

שלט משותף לשלוש המחתרות נקבע על בניין בית הדין הצבאי ברחוב ז’בוטינסקי, שם התקיימו משפטיהם של הלוחמים שנתפסו על ידי הבריטים. עם סיום המנדט הבריטי שימש הבניין כבסיס יציאה של כוחותינו לקרבות בדרום ירושלים. יצוין כי שבעה מבין השלטים שהוצבו מתייחסים לפעילות הלח”י בירושלים, ובכך הושלמה גם הנצחת גבורתם בעיר של לוחמי מחתרת זו.

הנצחת מורשת הקרב של המחתרות בירושלים

הישארו מעודכנים

    מאמרים ועדכונים אחרונים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.