חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

מאמרים

שימור בית משפחת שטרן – בית הרצל

  • 02.01.2018
  • |
  • איציק שוויקי – מנהל מחוז ירושלים במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל
  • |
02.01.2018

בימים אלו חברת אלרוב מסיימת שחזור בית שטרן שיהפוך לחנות הדגל של בית הספרים סטימצקי. הבניין נבנה בשנת 1874 על ידי בני משפחת שטרן על אדמות שנקנו מידי הפטריארכיה של הכנסייה היוונית-אורתודוכסית בירושלים. הקרקע נרכשה באיזור ממילא, שקיבל את שמו בשל קרבתו לשני אתרים מעניינים: בריכת ממילא שהייתה מאגר מים גדול על יסודות של בריכה קדומה במורד הגיא היורד מקו פרשת המים, כיכר צרפת דהיום ורחוב המלך ג’ורג’, אל גיא בן הינום, מזרחה אל הקדרון. סביב בריכת המים ובית קברות מוסלמי קדום (ממלוכי) שנקרא בשם “ממילא”.

משפחת שטרן שעלתה לארץ מאזור חבל הרוהר שבגרמניה מטעמים ציוניים, הייתה משפחת תעשיינים יהודיים שהחליטה להעתיק את מגוריה לארץ הקודש. החיים בתוך העיר העתיקה לא נראו להם מתאימים להרגלי החיים שהביאו איתם מאזור התעשייה המפותח ביותר בגרמניה, ועל כן רכשו את הקרקע בסמוך לעיר העתיקה ובעיקר בטווח הליכה לבתי הכנסת שברובע היהודי. באותם ימים החל להתפתח היישוב שמחוץ לחומה, וניתן היה לספור פרטנית את מספר הבתים שנבנו מחוץ לחומה בשל מצב הביטחון הירוד ששרר שם.

בשנת 1898 התבקש אבי משפחת שטרן לסייע לקהילה היהודית בעיר. בעת ביקורו ההיסטורי של חוזה המדינה בירושלים. הרצל, שבא לארץ הקודש כדי לפגוש את הקייזר וילהלם בעת ביקורו ההיסטורי כאן, הגיע לירושלים בנובמבר 1898, חולה ותשוש והופתע לראות כי המקום שהוזמן עבורו במלון נתפס על ידי המשלחת הגרמנית הגדולה. בני משפחת שטרן נחלצו לעזרתו והוא לן בביתם משך ארבע לילות. שנים מאוחר יותר תהפוך משפחת שטרן את החדר, בו ישן החוזה, למוזיאון קטן. הקירות מכוסים בגזרי עיתונים, המתארים את הביקור הבלתי נשכח. בארון מאופסנות החליפה והעניבה, שהשאיל מקס מרדכי שטרן לבנימין זאב. במשפחת שטרן עוברים מאב לבן סיפורים על הביקור.

 

בתכנית ממילא המקורית תוכנן להרוס את בית שטרן, במקביל לפיתוח האזור והרס מרקם ממילא ובנייתו מחדש. הבניין היה עילה למאבק ציבורי ממושך וקשה למען שימורו. אלפים רבים של ירושלמים, אזרחים מכל רחבי הארץ ותיירים חתמו על עצומות למען שימור הבניין ההיסטורי החשוב הזה. לבסוף, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של משרד הפנים בירושלים קבעה את הבניין לשימור מלא. כך התקבלה דרישת המועצה לשימור אתרים ואירגוני איכות הסביבה שיש לשמר את הבית והמוזיאון שבו.

יזמי הפרויקט שאפו לנצל את השטח בצורה הטובה הכלכלית ביותר ודרשו את פירוקו של הבניין על מנת שאפשר יהיה לחפור מתחתיו מגרשי חנייה גדולים. על אף ההתנגדות הציבורית העזה, שדרשה לכבד את ההחלטה ולשמר את הבניין במלואו, אישרה הוועדה המחוזית את בקשת היזמים, ובערעור המועצה לשימור אתרים בפני בית המשפט העליון, החליט בית המשפט להעדיף את שיקולי היזמים ואכן הבניין פורק ומאוחסן במתחם חנויות ממילא. הפרויקט הוקפא באיבו בשנת 2000 בשל סכסוך משפטי עם חברת קרתא, האחראית על הפרויקט.
 אקירוב הודיע לאחרונה על חידוש פרויקט ממליא, בעקבות זכייתו בתביעתה מול חברת קרתא לפיצויים בסך 75 מיליון שקלים. אקירוב צופה כי תוך חודשים אחדים ייפתח המרכז המסחרי המפואר, כשבית שטרן ישמש אכסניה לחנות הדגל של סטימצקי. בעקבות פגישה משותפת של נציגי המועצה לשימור אתרים והמועצה להנצחת מורשתו של הרצל עם הנהלת סטימצקי, קיבלו בסטימצקי את ההצעה לשמר את המורשת ההיסטורית של המבנה על ידי הקמת מיצג על הרצל, האיש ופועלו והקדשת מקום בחנות לממכר ספרים בנושאי ציונות והרצל. בכך נזכה לראות פיתוח שיוביל להחייאת המרקם העירוני המחבר בין מרכז העיר החדשה לעיר העתיקה.

הישארו מעודכנים

    מאמרים ועדכונים אחרונים
    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.