חפש:
0
סל קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

תפריט תכניות חינוכיות מספר 15522 במערכת גפ"ן

מוזיאון העלייה הראשונה ע"ש משה ושרה אריזון, זכרון יעקב

אודות המוזיאון (רקע כללי):

העולים שבאו לארץ בשנות השמונים והתשעים של המאה התשע עשרה יצרו מציאות יישובית שלא היה לה כאן תקדים .המונח ‘העלייה הראשונה’, שמסמן תופעה היסטורית זו, מתייחס לזרם רעיוני וחברתי שביסודו רעיון שיבת היהודים לארץ אבותיהם. על אדמת ישראל נוצר חיבור יחיד במינו בין אידיאולוגיה חדשה לבין דפוס התיישבות חקלאית רחבת היקף שהביא להקמתן של כ-25 מושבות, שחלקן קיימות עד עצם היום הזה. מפעל ההתיישבות הזו שינה בתוך שנים מעטות את הקואורדינטות של מפת ארץ ישראל בתודעה היהודית.

לתולדותיה של העלייה הזאת יש משמעות מכרעת בהקשר המזרח אירופי, עם הגיאוגרפיה, הדמוגרפיה וההיסטוריה הפוליטית שלו, וראשיתה בפוגרומים שהתרחשו באיזורים השונים של תחום המושב של האימפריה הרוסית בשנים 1882-1881. העלייה הרציפה של יהודי תימן שהחלה במקביל אליה, ניזונה מההכרה בהתחזקות היישוב היהודי בארץ. בדומה לעולים ממזרח אירופה, גם העולים מתימן האמינו במימוש חזון הנביאים לקיבוץ גלויות וחידוש מלכות ישראל בארץ ישראל.

המוזיאון מוקדש לעלייה הראשונה ושוכן במבנה היסטורי בלב המושבה זכרון יעקב. המבנה, המוגדר כאתר מורשת, נבנה בשנת 1894 ושימש כ’בית הפקידות’ של פקידי הברון רוטשילד. למוזיאון ארבע קומות שמכילות תצוגת קבע, חלל תערוכות מתחלפות, אולם כנסים, חנות מזכרות ואולם סדנאות.

 תצוגת הקבע מתפרשת על שתי הקומות של המוזיאון ומספרת את סיפורם המטלטל של בני העלייה הראשונה, ביניהם בני משפחת אריסון, מראשוני המתיישבים בזכרון יעקב. היא גם מגוללת את סיפור תרומתו של הברון רוטשילד להתיישבות העברית. הסיפורים מובאים באמצעות מוצגים היסטוריים וסרטים עכשוויים. בחלל התערוכות המתחלפות מוצגת התערוכה “נאמנות כפולה: על חבל דק בין מתיישבים לממשל”, שמספרת את סיפורם של רפאל קוהן, בא כוחו של הברון רוטשילד, ויוסף קופרמן, סגן מושל בממשלת המנדט – שני אישים הקשורים בקשר משפחתי אך ניצבים משני צדדים מנוגדים של הנרטיב ההיסטורי. חלל הסדנאות מציע בין השאר פעילות עצמאית של התנסות בתלבושות תקופתיות. המבקרים יכולים להתחפש ולהצטלם כבני העלייה הראשונה, כעולי מזרח אירופה או עולי תימן לבחירתם.

 

 תכנית חינוכית של המוזיאון

 

סיורים מודרכים:

 

  1. “הסיפור שלי”

סיור המאפשר ביטוי הסיפור האישי

סיור אינטראקטיבי במרחב המוזיאלי המספר את סיפור העלייה הראשונה שמלווה בדיאלוג עם חיבור בין העבר וההווה, תנועה בין המיצגים במרחב וצפייה בסרטונים המספרים את סיפור העלייה, היוצר שיח מקרב ובונה שמאפשר הבאת סיפורים אישיים. הסיור שם דגש על אנשים, מאורעות שלאו דווקא נכנסו לספרי ההיסטוריה, ומעטים יודעים עליהם, אך הם נשמרו כסיפורי המשפחה. הדיאלוג שנוצר בעקבות כך מחזק את מעורבותם של הילדים בנושא, ומעורר חשיבה מחודשת לגבי הסיפורים האישיים שלהם. פורמט זה של חילופי המחשבות והזיכרונות מדגיש את האפשרות של תקשורת בין בני גיל, מוצא או רקע שונים בתכלית. במרחב הדיאלוגי של מוזיאון שלנו, יהיה ניתן לשמוע את כולם, את הקול של כל אחד ואחת מאיתנו.

מילות קישור: ציונות, עלייה, נרטיב היסטורי, דיאלוג בין-דורי, סיפור אישי, קולו של היחיד

גילאים: כיתות ד’-י”ב

משך: שעתים אקדמיות (90 דקות)

מחיר: 800 ₪

 

  1. “מגלי העבר”

סיור לגילאים קטנים המלווה בחוברת פעילות מיוחדת

סיור מודרך המותאם לגילאים 12-7 ולכיתות ד’-ו’, המלווה בחוברת פעילות מיוחדת בהוצאת המועצה לשימור אתרים. החוברת “מגלי העבר” מאפשרת דיון על חשיבות השימור של האתרים ההיסטוריים השונים בארץ, ביניהם מוזיאון העלייה הראשונה. מה צריך לשמר ועל מה אפשר לוותר? החוקרים הצעירים מגלים בעצמם את סיפורם של העולים דרך משימות, אתגרים ומשחקים. בסיום המסלול, מוענקת לכל ילד מדליה אמיתית מברונזה.

מילות קישור: ציונות, עלייה, נרטיב היסטורי, שימור, מלאכת מחקר היסטורי

גילאים: כיתות א’-ו’

משך: 45 דקות

מחיר (הפעילות כוללת מדלייה שאותה מקבלים בסופה): 750 ₪   

 

  1. “קומי ועלי ארצה”

סיור המתמקד בסיפורי העולות הראשונות

מהו חלקן של הנשים בתקופת העלייה הראשונה? מי הייתה האישה בסיפור העלייה, איך היא חיה ומה היו התפקידים שהיא לקחה על עצמה? מה היו הערכים שלאורם היא פעלה ועיצבה את מעמדה? הסיור מתמקד בנשים החלוצות, המייסדות, שעזבו הכל ברומניה, רוסיה, תימן ואזורים נוספים, והגיעו לארץ. פרק נפרד מוקדש לנשים שהגיעו לזמארין, היא “זכרון יעקב” של היום. נדגיש על ההוויה הנשית שפחות מוזכרת בדפי ההיסטוריה ונבחן את תרומתה של האישה לבניית החברה החדשה בארץ והמציאות החדשה שמשפיעה על חיינו עד היום. כחלק מהסיפור המורכב והרב-מימדים של האישה של העלייה הראשונה נבין גם את הקשיים והאכזבות איתם הצטרכה להתמודד.

מילות קישור: ציונות, עלייה, מגדר, סיפור שלא סופר, זכרון יעקב

גילאים: כיתות ד’-י”ב

משך: שעתיים אקדמיות (90 דקות)

מחיר: 800 ₪

 

 סדנאות ופעילויות מיוחדות:

 

  1. סדנת תלבושות תקופתיות

רוצים להיחשף לעולם האופנה של העולות והעולים הראשונים? הצטרפו אלינו לסדנת תלבושות תקופתיות, בה נלמד על סגנון הלבוש שרווח בארץ בימי העלייה הראשונה. נעקוב אחרי השינוי שחל בסגנון הלבוש של המתיישבים הראשונים – מסגנון לבוש מזרח-אירופאי אותו הביאו מהבית, לסגנון מערב-אירופאי, פריזאי בעיקר, אליו נחשפו דרך פקידי הברון רוטשילד. נדבר גם על סגנון הלבוש של אנשי העלייה התימנית שהחלה במקביל לזו המזרח-אירופית, על הלבוש המסורתי ועל הלבוש המקומי.

הסדנא מתקיימת במתחם תלבושות תקופתיות של המוזיאון, והמשתתפים בה מתנסים ב”כללי הלבוש התקופתיים”. הסדנא גם נותנת “טיפים” על האופן בו היה נהוג להצטלם בתקופת העלייה הראשונה. לאחר שכולם לבושים נלקחת תמונה משותפת על רקע נופי התקופה שצילומיהם תלויים על קירות המתחם.

מילות קישור: ציונות, עלייה, נרטיב היסטורי, יהדות מזרח אירופה, יהדות תימן, רב-תרבותיות, צילום היסטורי, לבוש היסטורי

כיתות א’-י”ב

משך: שעה אקדמית (45 דקות)

מחיר: 500 ₪

 

  1. עולם קטן

סדנת אמן לכל המשפחה

סדנת יצירה עם מירב הימן, אמנית בינתחומית, בעלת ניסיון עשיר בתחום החינוך לאמנות. במהלך הסדנא ניצור עולמות קטנים וסיפורים גדולים בעזרת חומרים ממוחזרים וצילום בטכניקת הסטופ־מושן (Stop Motion). סטופ־מושן היא טכניקת אנימציה שמאפשרת ליצור אשליה של תנועה על ידי יצירת רצף של תמונות.

סרט האנימציה הראשון שנעשה בטכניקה זו, “מופע הקרקס של המפטי דמפטי”, הוקרן בשנת 1898. עלילתו עקבה אחרי היומיום של קרקס צעצועים. הוא בויים על ידי הבמאי ג’יי סטיוארט בלקטון והופק על ידי אלברט אי סמית’ שהשתמש בבובות של בתו כאביזרי סט צילום. בסדנה שלנו אנו נתנסה בתהליך הפקה מלא שהומצא על הסט של “מופע הקרקס של המפטי דמפטי”, החל מפיתוח הרעיון והתסריט, עיצוב דמויות וסביבות, יצירת מודלים, צילום, אנימציה, עריכה ועריכת סאונד, ועד התוצר הסופי.

 מילות קישור: בין עבר והווה, אמנות, יצירה, סיפור אישי, עולם הילד אז והיום

גילאים: כיתות א’-ו’

משך: שעתיים אקדמיות (90 דקות)

מחיר (הפעילות כוללת יצירת סרט אנימציה שנשאר בסופה): 1,500 ₪

 

  1. קולות מהדהדים

מופע בשיתוף בני נוער

פעילות זו מובילה מורן דובשני, אמנית רב־תחומית, יוצרת תיאטרון חזותי ופרפורמנס. הוא מורכב ממפגשים אישיים עם בני נוער שמטרתם יצירת מופע המשלב בין הקולות האישיים של משתתפי הפרוייקט, יחד עם קולותיהם של בני נוער מתקופת העלייה הראשונה.

תהליך זה שואב מפרוייקט קודם של האמנית, “נגיד שהעולם היה ילד”, שבו בנתה ביחד עם ארבע ילדים בני עשר מופע ייחודי שבו הילדים חלקו את סיפוריהם האישיים ואת רגשותיהם על הבמה. מופע זה הוצג בתיאטרון “הקרון” בירושלים, ובתיאטרון חיפה.

בני הנוער המשתתפים בפרוייקט עובדים על מופעים קצרים (כ-15 דקות כל אחד), שיחד מתגבשים לכדי מופע שלם. המופעים מוצג במהלך ערב אחד בחללים השונים של המוזיאון, כאשר סיור מובנה מוביל את הצופים מנקודה אחת לשנייה.

מילות קישור: בין עבר והווה, אמנות המופע, פרפורמנס, קולום של בני נוער אז והיום

כיתות י-י”ב

משך: שלוש שעות אקדמיות (130 דקות)

מחיר: 1500 ₪

FacebookTwitterShare

צור קשר עם האתר

    פרטי יצירת קשר

    • א‘ - ה‘:
      09:00 - 16:00
      ו‘ וערבי חג:
      09:00 - 14:00
    • טלפון:
    • דוא''ל:
    • הערות:

      ימים ראשון ושבת - המוזיאון סגור
      כתובת: רחוב הנדיב 2,  זכרון יעקב

    עוגיות

    אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

    מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

    על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על “אני מסכים”, אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

    Mail Yeuda dekel